قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

کیبوردی جالب برای خبرنگاران













کیبورد متفاوت؛
کیبوردی جالب برای خبرنگاران 
خبرنگاران، نویسندگان یا افرادی که برای نوشتن به یک کیبورد همراه نیاز دارند، می توانند از یک کیبورد همراه و متفاوت استفاده کنند.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از مهر، کیبورد متفاوت  QWERTY  که Jorno نام دارد، کیبورد متفاوتی است که با کمک بلوتوث با انواع گوشی ها و سیستم عامل های اندروید، ویندوز و  iOS ارتباط برقرار کرده و می تواند تبدیل به یک کیبورد بلوتوثی شود. این کیبورد برای افرادی که در هر زمان و مکان به کیبورد برای تایپ کردن نیاز دارند می تواند گزینه مناسبی باشد.

سربندی که ضریب هوشی تان را افزایش می دهد

یک اختراع کاربردی؛
سربندی که ضریب هوشی تان را افزایش می دهد
این سربند، با وارد کردن امواج اولتراسونیک به مغز باعث آرامش ذهن و بالا بردن تمرکز می‌شود.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از جام جم، در زندگی شلوغ و پرهیاهوی امروز به قدری اطلاعات بی‌سر و ته و به‌هم ریخته در ذهن‌مان موج می‌زند که تمرکز نداشتن، به یک اپیدمی تبدیل شده است.

 

برای رفع این مشکل یک دکتر دست به کار شده و سربند ویژه‌ای ساخته است. به ادعای سازنده این سربند، با وارد کردن امواج اولتراسونیک به مغز باعث آرامش ذهن و بالا بردن تمرکز می‌شود. به ادعای سازنده، NEO می‌تواند هوشیاری را بالا برده، دو نیمکره چپ و راست مغز را تنظیم کرده و ضریب هوشی را افزایش دهد. البته صحت تمام این موارد جای بحث دارد.

 

برای زیادشدن مال سوره دخان را بخوانید

چهل و چهارمین سوره قرآن؛
برای زیادشدن مال این سوره را بخوانید
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس سوره دخان را در شب ها قرائت کند، خداوند گناهان گذشته اش را می آمرزد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، هر که ۷۰ بار جهت مهمات سوره دخان را بخواند حاجتش روا گردد.

دخان؛ چهل و چهارمین سوره قرآن است که مکی و۵۹آیه دارد.

در فضیلت سوره دخان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس سوره دخان را در شب ها قرائت کند، خداوند گناهان گذشته اش را می آمرزد. در روایت دیگری آمده است: هر کس در شب جمعه سوره دخان را قرائت کند بخشیده خواهد شد.

همچنین از ایشان روایت شده که فرمودند: هر کس در شب یا روز جمعه سوره دخان را قرائت کند خداوند خانه ای در بهشت برای او بنا می کند. و کسی که در شب جمعه سوره دخان را قرائت می کند در حال صبح می کند که خداوند او را آمرزیده است و او را با حورالعین تزویج خواهد کرد.

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره دخان را در نمازهای واجب و نافله های خود بخواند خداوند وی را در روز قیامت در زمره ایمنان برانگیزاند و در سایه عرش خود جای دهد و حسابش را آسان کند و نامه عملش را به دست راستش دهد.

آثار و برکات سوره دخان
۱) سوره دخان جهت شکوه و هیبت نزد مردم
هر کس این سوره را بنویسد و با خود همراه داشته باشد در چشم مردم با هیبت باشد و هر کس آن را بشوید و از آن آب بنوشد از شر سخن چین در امان خواهد بود.

۲)سوره دخان جهت امان یافتن از شر جن
چون سوره دخان را بنویسی و بر طفل ببندی از شر جن و گزنده ها ایمن شود.
خاصیت سوره دخان،فضیلت سوره دخان

جهت زیاد شدن سود و مال سوره دخان را محل کسب خود قرار دهید

۳) سوره دخان برای برآورده شدن حاجت
از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر که ۷۰ بار جهت مهمات این سوره را بخواند حاجتش روا گردد و نیز هر که این سوره را بنویسد و با خود دارد خلایق او را دوست دارند.

۴) سوره دخان جهت برطرف شدن درد سر
اگر این سوره را بنویسند و آب آن را بر کسی که درد سر دارد بنوشانند خوب می شود...

۵) سوره دخان جهت خلاصی از وسوسه های شیطانی
از پیامبر اکرم نقل شده است: اگر سوره دخان را بنویسد و به همراه داشته باشد از مکر و حیله های شیطان در امان است و اگر این نوشته را شب هنگام زیر سر خود بگذارد در خواب رویاهای شیرین و خوش می بیند و از اضطراب شبانه خلاص می شود...

۶) سوره دخان جهت زیاد شدن سود و مال
اگر تاجر ها و کاسب ها نوشته این سوره را در محل کسب خود قرار دهند سود فراوان خواهند کرد و صاحب مال زیاد خواهند شد./باشگاه/110

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر

مرتفع ترین پل معلق خارومیانه در مشکین شهر اردبیل آماده افتتاح شده است.   

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر  

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر  

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر   

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر   

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر  

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر  

مرتفع ترین پل خاورمیانه در مشکین شهر  

نفقه چیست؟

ریاست شوهر بر خانواده اجرای یک وظیفه اجتماعی است و در دین اسلام هم تامین مخارج و بودجه ی خانواده از جمله مخارج زن بر عهده ی مرد است. زن حتی اگر بسیار ثروتمند هم باشد و چندین برابر شوهر ثروت داشته باشد ملزم نیست که مخارج زندگی را بر عهده بگیرد، با کمک خرج خانواده شود مگر تنها با میل و اراده ی خویش.


از وظایف مرد نسبت به همسرش دادن نفقه به اوست. نفقه به چه معناست؟

نفقه

در قانون مدنی ماده ی 1107 گفته شده :" همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ،لباس ، غذا و هزینه های درمانی و بهداشتی و ..."
این موارد که در قانون برای نفقه ذکر شده به عنوان مثال است و شوهر باید تامین وسایل زندگی کردن همسر و فرزندان را بر عهده بگیرد. این نیاز ها را عرف تعیین می کند.
در مورد زن این امتیاز وجود دارد که می تواند نفقه ایام گذشته را نیز مطالبه نماید.
برای اینکه نفقه به زن تعلق بگیرد دو شرط لازم است: 1- عقد دائم باشد   2- زن از شوهرش تمکین کند   ( در اصطلاح حقوقی، تمکین عبارت است از برآوردن نیازهای شوهر و اجابت کردن خواسته های مشروع او)
مصادیق تمکین : یکی از این موارد، داشتن رابطه جنسی است. زن مکلف است نیازهای جسمی و مشروع شوهر خود را براورده کند، مگر در دوران عادت ماهیانه یا بیماری که او را از انجام این وظیفه باز می دارد
زن ملزم به تامین خواست های خلاف شئون اخلاقی یا مغایر با سلامت جسم و روح و یا روش های انحرافی نیست ولی جز در مواردی که گفته شد اگر از شوهر خود تمکین نکند، شوهر می تواند از پرداخت نفقه خودداری کند.
اثبات اینکه زن بدون مانع شرعی و عذر موجه از ادای وظایف زوجیت امتناع می کند بر عهده ی مرد است و زن برای گرفتن نفقه نیازی به اثبات تمکین خود ندارد،کافی است دلیل رابطه ی زوجیت را به دادگاه بدهد.
با بروز اختلاف زن و شوهر درباره ی پرداخت نفقه ، شوهر باید ثابت نماید که به  وظیفه ی خود در پرداخت نفقه درست عمل کرده است ، مگر اینکه ظاهر زندگی و سوابق امر و قراین موجود به سود او باشد و دلالت بر پرداخت نفقه کند . 
آیا در عقد موقت هم نفقه به زن تعلق می گیرد ؟ 
در عقد موقت ( صیغه  ) زن حق نفقه ندارد ، مگر اینکه به هنگام عقد شرط شده و یا زن و مرد بین خود قرارداد کرده و هر دو راضی به این کار باشند ، در صورتی که شوهر با زن صیغه ایی خود شرط دادن نفقه کرده باشد ، ولی ندهد و الزام مرد نیز ممکن نباشد ، زن می تواند الزام او به بذل مدت را از دادگاه بخواهد ، در صورتی که به عسر و حرج زن منتهی شود .

زن ملزم به تامین خواست های خلاف شئون اخلاقی یا مغایر با سلامت جسم و روح و یا روش های انحرافی نیست ولی جز در مواردی که گفته شد اگر از شوهر خود تمکین نکند، شوهر می تواند از پرداخت نفقه خودداری کند.


 در عقد دائم اگر شوهر ، نفقه ی زن را نداد ، باید چه کار کند ؟ طبق قانون ماده 1111 قانون مدنی ، زن می تواند با ارائه دادخواست نفقه به دادگاه خانواده رجوع کند و ادعا کند نسبت به ماه های گذشته مثلا مبلغ 500 هزار تومان به عنوان نفقه می خواهد اگر مرد قبول کند که پرداخت می شود و دادگاه به مسائل دیگر پرونده می رسد ولی اگر مرد قبول نکند دادگاه با بررسی امر و صحت ادعای زن میزان نفقه را بر اساس نظر کارشناس منتخب معین و شوهر را به دادن آن محکوم می کند و دادن هزینه های کارشناسی بر عهده ی کسی است که تقاضای ارجاع پرونده را به کارشناسی را دارد. هزینه کارشناسی هم بسته به مسائلی همچون توانایی قاضی و وضعیت مالی تقاضاکننده یک حداقل و حداکثری دارد که حداقل آن ۲۵ هزار تومان و حداکثر آن ۲۰۰ هزار تومان است که باید از سوی تقاضاکننده پرداخت شود. در صورت پرداخت هزینه از سوی زن، دادگاه در زمان صدور حکم نفقه برای زن هزینه این مبلغ را نیز به بدهی مرد اضافه و از او دریافت خواهد کرد.
همچنین بر اساس قانون مدنی ، نفقه ی زنی که طلاق گرفته ، البته در نوع طلاق رجعی ، در زمان عده (سه ماه و 10 روز پس از ثبت طلاق) بر عهده ی شوهر است . 
طلاق رجعی : یعنی مرد در زمان عده بدون خواندن صیغه ی عقد ، به زن مطلقه ی خود رجوع کند . 
اینها خلاصه ی مباحثی بود که در رابطه ی با نفقه مطرح شد

بخش حقوق تبیان

زیر و بم هوشنگ

محمد نادری تازه ترین بازیگری است که از طریق یک سریال چهره می شود. او که این شب ها با نقش هوشنگ در سریال «شمعدونی» روی آنتن شبکه سه است، تئاتر خوانده. اهل نوشتن است و عید امسال با مهدی فخیم زاده در سریال «فوق سری» همکاری داشت. با این بازیگر درباره تجربیات جدیدش گفت و گو کرده ایم.

شمعدونی

*سریال های کمدی تا به حال سکوی پرتاب خیلی از بازیگران تئاتری شده. با این پیش فرض وارد این سریال شدید؟
این پیشنهاد از طرف سروش صحت مطرح شد؛ کارگردانی که در این زمینه سابقه فراوانی دارد. اولا خیلی خوب کمدی را می شناسد و سریال های موفقی در کارنامه دارد و دوم اینکه افرادی که به واسطه سریال های کمدی او به مردم شناسانده شده اند، اتفاق های خوبی برایشان افتاده. مثلا همین پژمان جمشیدی تا قبل از سریال «پژمان» یک بازیکن فوتبال بود اما الان در مقام یک بازیگر به شهرت زیادی رسیده. خب وقتی وارد این سریال شدم می دانستم که طبیعتا برای من هم اتفاق خوبی می افتد اما درباره اینکه در آینده چه پیش می آید، هنوز نمی دانم.
*چهره واقعی تان بسیار متفاوت از هوشنگ است. این اتفاق روی شهرت تان سایه می اندازد.
اتفاقا چند قسمت از سریال که پخش شد چند نفر از دوستان می گفتند حالا دیگر توی خیابان راه بروی متوجه می شوی که سریال چه اثری روی روابط مردم با تو گذاشته اما واقعا تا به حال اتفاقی برایم نیفتاده. فکر می کنم مردم هنوز من را نمی شناسند. البته این مسئله یک مقدار هم به نقش برمی گردد. آنجا قرار بود نقش یک مرد چند سال بزرگتر از خودم را بازی کنم و خب چاق تر از الان هم بودم.
*این روزها کلا شهرت در این خلاصه نمی شود که بازیگری در مجامع عمومی تردد کند و شناخته شود. افزایش تعداد بازدیدکننده ها در فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام هم می تواند نشانه خوبی برای این شهرت باشد؛ در اینستاگرام این اتفاق برای شما افتاده؟
جالب است که بعد از چند قسمت، تعدد فالوئرهایم بالا رفت. البته این را هم بگویم که بالا بودن تعداد فالوئرها چندان ارتباطی به شهرت ندارد. خیلی وقت ها برخی مدل ها یا افراد دیگر، از سوپراستارها هم بیشتر فالوئر دارند. این اتفاق خوبی است. یک نوع ارتباط بی واسطه با مخاطب، البته این یک تحلیل جامعه شناسانه و جامعه شناختی دارد. جامعه شناسان ما باید بنشینند و این پدیده اجتماعی را تحلیل کنند. فضاهای مجازی به مردم این امکان را داده که یک رسانه شخصی در اختیار داشته باشند و تمام آنچه را که تا به حال امکان و موقعیت بیانش را نداشتند از طریق شبکه های اجتماعی مطرح کنند. هم خوب است، هم بد.
*یکی از مسائلی که بخصوص کاراکتر هوشنگ را تهدید می کند این است که باید در مرز باریک میان رئال و فانتزی، حرکت کند؛ چطور توانستید روی این لبه تیغ حرکت کنید؟
سروش صحت به عنوان کارگردان تاکید بر واقعی بودن رفتارها و کنش ها داشت اما در عین حال ما داریم کار کمدی می کنیم؛ بنابراین مقداری اغراق یا مکث روی لحظاتی برای پررنگ کردن آن لازم بود.کنش ها و واکنش های هوشنگ براساس ویژگی های رفتاری خود شخصیت و بر بستر منطق روایی داستان شکل می گیرد. هوشنگ و عطا مدام در داستان با هم کل کل می کنند، قهر می کنند، آشتی می کنند و این تکرار کمدی است ولی منطق رئالیستی خود را نیز دارد.

هوشنگ مظاهری شمعدونی یک شخصیتی است که هنوز کودک درونش فعال است. پدری که سعی می کند رفتار و روابطی مدرن با بچه هایش داشته باشد. در عین حال جوگیر است و یک منطق خاص خودش را دارد که با منطق عرف متفاوت است. همین منطق خاص خودش باعث می شود گهگاه خرابکاری کند یا گهگاه چیزی را که می خواهد درست انجام دهد، اصلا به سرانجام نرسد.


* نمونه پدرانی مثل هوشنگ را سراغ داشته ایم  که مثال بارز آن سریال «هفت سنگ» بود که ماه رمضان سال گذشته از تلویزیون پخش شد که آن هم کپی نعل به نعل سریال آمریکایی «مدرن فامیلی» بود.
در «مدرن فامیلی» هم فیل یا همان پدر خانواده یک پسر و یک دختر داشت و اتفاقا دلش می خواست پدری به روز باشد، با بچه ها رفاقت کند و ... هوشنگ هم تا حدودی به این کاراکتر شباهت دارد. البته نه یک شباهت محض، بلکه به لحاظ ویژگی های شخصیتی و حماقت ها می توان آنها را در یک درجه قرار داد. 
*شما این سریال را قبل از «شمعدونی» دیده بودید؟
البته آن چیزی که راجع به سریال «هفت سنگ» می گویید شاید در قسمت اول خیلی توجه جلب کرد اما دیدیم که در قسمت های بعد، بیشتر فضا و تا حدودی کاراکترها شبیه بودند که این اتفاق خودش فی نفسه اتفاق بدی نیست و در همه جای دنیا شاهد اقتباس، آدابتاسیون یا اصطلاحا دراماتوژی آثار دیگر هستیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید در کنار بازیگری، گهگاه یک چیزهایی هم می نویسم. آن زمان یک سفارش کاری داشتیم و با یکسری از دوستان فیلمنامه نویس مشغول این بودیم که «مدرن فامیلی» را ما ایرانی کنیم و از نو بنویسیم. بنابراین ما مدرن فامیلی را با دوستان به طور کامل دیدیم. تا میانه راه هم رفتیم و یکمرتبه به واسطه یکی از همکاران متوجه شدیم گروه دیگری دارند همین کار را انجام می دهند. طبیعتا زمانی که داشتیم این کار را انجام می دادیم غیر از «مدرن فامیلی»، یکسری از سریال های کمدی مثل «فرندز» یا «بیگ بنگ تئوری» و ... را تحلیل کردیم.
* قرار بود کاملا کپی کنید؟
نه، ما کاملا قرار بود فضا را تغییر دهیم. جنس خانواده ها را عوض کردیم اما الهامش از همان سریال بود. وقتی چند قسمت اول فیلمنامه را خواندم متوجه شدم هوشنگ مظاهری شمعدونی یک شخصیتی است که هنوز کودک درونش فعال است. پدری که سعی می کند رفتار و روابطی مدرن با بچه هایش داشته باشد. در عین حال جوگیر است و یک منطق خاص خودش را دارد که با منطق عرف متفاوت است. همین منطق خاص خودش باعث می شود گهگاه خرابکاری کند یا گهگاه چیزی را که می خواهد درست انجام دهد، اصلا به سرانجام نرسد.

محمد نادری

*وقتی نقش پیشنهاد شد یاد فیل نیفتادید؟ اتفاقا جالب اینجاست که وقتی فیلمنامه را خواندم یک مقدار شخصیت فیل در ذهنم تداعی شد. با سروش صحبت کردم خوشبختانه او و ایمان صفایی، یعنی هر دو نویسنده های سریال، «مدرن فامیلی» را ندیده بودند. برای همین مشخص بود زمانی که در حال نگارش آن بودند هیچ پیش فرضی از چنین شخصیتی نداشتند. طبیعتا الان هم که سریال دارد پخش می شود می بینید که کوچکترین شباهتی به لحاظ داستان، پرداخت، قصه ها و هیچ چیزی به آن سریال ندارد.
* به هر حال این کاراکتر در ذهن شما بوده . چه کار کردید که این شباهت به کار منتقل نشده؟
من به عنوان بازیگر یاد گرفته ام ابتدا ببینم متن خودش چه پیشنهادی به من می دهد. یک متن خوب نمایشی در اینجا فیلمنامه شمعدونی، خودش چارچوب نقش هوشنگ را مشخص می کند و به من می گوید که این نقش دارای این ویژگی ها است. حالا بخشی از این ویژگی ها ممکن است با ویژگی های فلان کاراکتر همپوشانی داشته باشد. این اتفاق عجیبی نیست.خیلی از شخصیت های نمایشی در برخی از ویژگی ها و خصوصیت رفتاری یا روانی با هم نزدیکی هایی دارند. این موضوع درباره تم ها هم صادق است. ما تم های نمایشی محدودی داریم اما آثار بسیاری از روی این معدود تم ها نوشته و ساخته شده اند؛ فرضا راجع به تم عشق شکسپیر «رومئو و ژولیت» را نوشته، ما «شیرین و فرهاد» را داریم. هالیوود «تایتانیک» را می سازد و ...
*عید امسال در «فوق سری» با مهدی فخیم زاده همکاری داشتید. چه شد که بجای ناصر پاتی صداسازی کردید؟شهرام کیور تدوینگر سریال شمعدانی با من تماس گرفت و گفت جریان این است. من صدای تو را شنیدم به نظرم برای این کار خوب هستی، رفتم و گفت چون آقای فخیم زاده خیلی حساس هستند حتماً تست صدا باید داشته باشیم. من روی صدا واقعاً کار کردم تا بتوانم به حد معقولی برسم و آن صدا بتواند صورت آقای فخیم زاده را پر کند. من به آقای فخیم زاده گفتم این کار یکی از سخت ترین کارهای دنیا برای من بود چون اولاً پیش از این کار دوبله نکرده بودم، کار صدا پیشگی کرده بودم. از طرف دیگر صدای آقای فخیم زاده مشخصه هایی دارد که همه می شناسند و در واقع جنس صدای او طوری بود که برای این کار ابتدا خیلی می ترسیدم.


 

مصاحبه: مرجان فاطمیبخش سینما و تلویزیون تبیان
 

4عمل طلایی برای ماه شعبان

در میان ماه های قمری؛ ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان جایگاهی ویژه دارند. احادیث در باب اهمیت این سه ماه بسیار است و سخن ها دربارۀ آن ها بسیار. ماه رجب به پایان خود رسیده و ما شعبان آغاز شده است.

شعبان


 ما شاید نتوانسته ایم آن طور که باید از ماه رجب توشه برگیریم. پس چه خوب است قدر ماه شعبان را دانسته و پیش از ورود از اعمال و اذکار این ماه آگاهی کسب کنیم. باشد مقدمه ای گردد برای درک هر چه بهتر ماه مبارک رمضان. ان شاء الله

 

1- تقرب جستن به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)

بر اساس روایت اسلامی ماه شعبان، ماه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) است و در نتیجه توسل و تقرب جستن به آن نور الهی، بسیار مفید و راهگشا خواهد بود. کسی که می خواهد از این ماه بهترین بهره ها را نصیب خویش سازد، توسل به صاحب این ماه را باید در رأس امور قرار دهد. از این رو از جمله اعمال مشترک این ماه صلوات بر حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) دانسته شده و مردمان را به مداومت بر این ذکر در ماه شعبان توصیه کرده اند. 
در کنار ذکر "اللهم صلی علی محمد و آل محمد"، از امام سجاد(علیه السلام) روایت شده است که پیش از زوال و در شب نیمۀ شعبان این صلوات خاصه خوانده شود: "اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَةِ ... ". "خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد درخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان ...". (ر.ک: مفاتیج الجنان، اعمال مشترک ماه شعبان)


2- روزه گرفتن

روزه داری در ماه شعبان، در شمار اعمالی است که بسیار مورد توجه ائمه (علیهم السلام) قرار داشته است. روایات فراوانی در باب روزۀ ماه شعبان از پیشوایان دینی به دست ما رسیده است که اهمیت والای آن را می رساند.
در روایتی از امام رضا(علیه السلام) آمده است که اگر کسی یک روز از ماه شعبان را روزه بدارد خداوند بهشت را بر او واجب می سازد. (الخصال، ج ‏2، ص 582)

صدقه دادن و کمک به نیازمندان از دیگر اعمال مورد توجه در ماه شعبان است. رسیدگی به حال مساکین و یاری رساندن به دیگران اجری عظیم در پیشگاه حضرت حق خواهد داشت به گونه ای که امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: "اگر کسی در ماه شعبان صدقه ای ولو به اندازۀ نیمی از خرما دهد، خداوند جسم او را از آتش جهنم دور خواهد ساخت"

از جمله روزهایی که در این ماه برای روزه گرفتن بسیار مورد توجه قرار گرفته است سه روز آخر ماه است به گونه ای که فرد روزۀ ماه شعبان خویش را به ماه رمضان متصل سازد. بر اساس روایات اسلامی برای چنین کسی پاداش دو ماه روزۀ متوالی نوشته خواهد شد. (فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 44)


3- استغفار

توبه و بازگشت به سوی خدا روز و ساعت خاصی ندارد. هر زمان که انسان در جان خویش احساس ندامت کرده و ابراز پشیمانی خویش را به سوی پروردگارش برد توبه صورت گرفته است. اما در برخی ایام زمینه های مساعد تری برای پذیرش توبه وجود دارد و یکی از آن ها ماه شعبان است. گفتن اذکار مربوط به استغفار در ماه شعبان، از دیگر اعمالی است که در این ماه شریف سفارش شده است. در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) منقول است:
"بالاترین دعا در ماه شعبان استغفار است و اگر کسی در این ماه هر روز هفتاد مرتبه استغفار نماید همانند کسی است که در غیر این ماه هفتاد هزار بار استغفار کرده است. کیفیت استغفار نیز چنین است که بگوید: "أستغفر الله و أسأله التوبة". (فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 56)
عجیب تر آنکه در روایت دیگری از پیشوای هشتم شیعیان آمده است که اگر کسی در کل این ماه هفتاد مرتبه استغفار نماید خداوند تمامی گناهان وی را می بخشاید ولو آنکه به اندازۀ ستارگان آسمان باشد!! (فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 44)


4- صدقه دادن

صدقه دادن و کمک به نیازمندان از دیگر اعمال مورد توجه در ماه شعبان است. رسیدگی به حال مساکین و یاری رساندن به دیگران اجری عظیم در پیشگاه حضرت حق خواهد داشت به گونه ای که امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: "اگر کسی در ماه شعبان صدقه ای ولو به اندازۀ نیمی از خرما دهد، خداوند جسم او را از آتش جهنم دور خواهد ساخت". (الخصال، ج ‏2، ص 582)
با در نظر گرفتن این روایت، حتی افراد کم بضاعت نیز می توانند نام خویش را در زمرۀ صدقه دهندگان در این ماه قرار داده و از اجر عظیم آن بهره مند گردند.


نتیجه

شعبان ماه نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) است. این ماه بزرگ مقدمه ای است برای درک هر چه بهتر ماه رمضان و دست یافتن به آمادگی برای حضور هر چه بهتر و بایسته تر در ماه مهمانی خدا. بررسی روایات اسلامی فضائل و اعمال فراوانی را برای درک هر چه بهتر ماه شعبان نشان می دهد که ذکر تمامی آن ها در این مجال ممکن نیست. در شمار اعمال مشترک این ماه می توان به توسل جستن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به وسیلۀ ذکر صلوات، روزه گرفتن، استغفار و صدقه دادن اشاره نمود.
برای آگاهی از دیگر اعمال این ماه می توان از کتاب مفاتیح الجنان و فضائل الأشهر الثلاثة شیخ صدوق استفاده نمود.
امید است خداوند ما را در زمرۀ درک کنندگان ماه شعبان قرار دهد. ان شاء الله.

زینب مجلسی راد   
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث  
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان