قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

واکنش نماینده زن اروپایی به اظهارات بروجردی: وقتی برای پارتی رفتن ندارم اما...

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در واکنش به لباس او گفته بود: این پوشش مناسب پارتی و کلوب های رقص شبانه بود.
نماینده زن پارلمان اروپا که پوشش او در جریان سفرش به ایران حاشیه ساز شده بود نسبت به انتقاد رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واکنش نشان داد.
واکنش نماینده زن اروپایی به اظهارات بروجردی: وقتی برای پارتی رفتن ندارم اما...
به گزارش عصرایران، ماریچه اسخاکه ، نماینده زن پارلمان اروپا چندی قبل به همراه هیاتی پارلمانی برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمد اما حاشیه هایی بر سر پوشش او در دیدار با رئیس مجلس ایجاد شد.
واکنش نماینده زن اروپایی به اظهارات بروجردی: وقتی برای پارتی رفتن ندارم اما...
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در واکنش به لباس او گفته بود: این پوشش مناسب پارتی و کلوب های رقص شبانه بود.

این اظهار نظر بروجردی واکنش اسخاکه را به دنبال داشت و او در صفحه توییترش نوشت:

بخاطر گرفتاری های کاری وقتی برای کلوپ رفتن ندارم اما اگر با این لباس بروم مسخره ام می کنند!

نظارت بر اجرای تحریم‌های ضدایرانی یکسال دیگر تمدید شد













با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل؛
نظارت بر اجرای تحریم‌های ضدایرانی یکسال دیگر تمدید شد
شورای امنیت ده سال پیش با این ادعا که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است، تحریم‌های ظالمانه علیه ایرانیان را وضع کرد و کمیته‌ای هشت نفر را مأمور نظارت بر اجرای تحریم‌ها کرد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شورای امنیت سازمان ملل، مأموریت کمیته هشت نفره نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران را برای یک دوره یکساله دیگر تمدید کرد.

 

بر اساس قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شد، ماموریت این کمیته تا ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ (۱۹ تیرماه ۱۳۹۵) تمدید شده است.

 

به نوشته بی بی سی، در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع رسیده بودند و این توافق با هدف لغو تحریم های سازمان ملل به تصویب شورای امنیت رسیده بود، می توانست به معنی این باشد که دیگر نیازی هم به تمدید ماموریت این کمیته وجود ندارد.

 

سایت رادیو فرانسه هم خبر داده است که  "به‌گفتۀ دیپلمات های حاضر در سازمان ملل، تا پیش از مشخص شدن نتیجۀ این مذاکرات، تغییری در نحوِۀ نظارت بر اجرای مجازات ها داده نخواهد شد."

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصمیم یاد شده به این معنی است که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل به رغم نزدیک شدن به پایان زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در روز ۱۱ تیرماه، آماده نیست تا در رژیم تحریم‌ها علیه تهران تغییری ایجاد کند.

 

 

 

 

کمیته ۸ نفره نظارت بر اجرای تحریم های سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۰۶ زیر نظر وزیر خارجه پیشین گرجستان تشکیل شد.

 

پرونده ایران در اسفند ۱۳۸۴ (هشتم مارس ۲۰۰۶) از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارجاع شد.

 

شورای امنیت تاکنون ۶ قطعنامه علیه پرونده اتمی ایران تصویب کرده است. این قطعنامه ها، پایه تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است.

 

در هنگام تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کمیته نظارت بر تحریم ها تشکیل شد که وظیفه آن بررسی این است که چه کسانی و به چه طریقی هدف تحریم ها هستند و بر اجرای تحریم ها هم نظارت می کنند.

 

ایران با گروه ۱+۵ که شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت به همراه آلمان است هم اکنون در وین پایتخت اتریش سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع اتمی اند که قرار است به تحریم های ایران پایان دهد.

 

قرار است متن این توافق در شورای امنیت تصویب شود و طی یک قطعنامه جدید به تحریم های سازمان ملل پایان داده شود.

 

 

 

 

 

 

 


آمریکا: مذاکرات سخت می‌شود/ کمیته‌ویژه برای بازرسی از مراکز‌نظامی












مروری بر آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای؛
آمریکا: مذاکرات سخت می‌شود/ کمیته‌ویژه برای بازرسی از مراکز‌نظامی
مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود. روزنامه "لس‌آنجلس‌تایمز" نوشته است که آمریکا خواستار دسترسی فوری به مراکز نظامی ایران نیست و پیشنهاد کرده که تیم ویژه‌ای برای این کار تشکیل شود.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، تنها بیست روز به مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 باقی مانده است. هرچه به روزهای پایانی نزدیک می‌شویم فضای تحلیل‌ها و اظهارنظرهای دولتمردان، سیاستمداران و رسانه‌های جهانی بیشتر به سوی این مذاکرات متمایل می‌شود.

 

در جدیدترین اظهارنظر طرف مقابل، رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که "یک مقام ارشد دولت آمریکا" دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران را "بسیار دشوار" خوانده است.

 

 

 

 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (20 خرداد) بدون آنکه نامی از این مقام ارشد بیاورد، از قول او نوشت: «همانطور که بعد از لوزان انتظار می رفت بخش بعدی این فرآیند خیلی سخت خواهد بود چون وارد جزئیات می شویم.»

 

به گفته وی، طرفین بحث‌های مفصلی درباره دسترسی به مراکز نظامی ایران خواهند داشت.

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) با اشاره به این بخش از گفته‌های این مقام آمریکایی، مخالفت رهبر ایران با بازرسی از مراکز نظامی را یادآور شده است: «این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی با مسئله بازررسی از مراکز نظامی ایران مخالفت کرده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخته که توافق هسته‌ای احتمالی باید امکان بازدید از مراکز نظامی ایران را هم فراهم آورد.»

 

 

 

 

بی بی سی نیز به نقل از رویترز ادامه سخنان این مقام ارشد دولت آمریکا را چنین آورده است: «ما می دانیم تا زمانی که مساله راستی آزمایی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی را به هر شکل مناسب حل نکرده باشیم، توافقی در کار نخواهد بود.... و این شامل دسترسی مدیریت شده به طیفی از مراکز و مکان هاست تا این معامله جوش بخورد.»

 

ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند، اما از اظهارات طرفین چنین بر می‌آید که همچنان اختلافات بسیاری وجود دارد.

 

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان از روز چهارشنبه با گفتگوهای هسته‌ای عراقچی و تخت‌روانچی با هلگا اشمیت معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز شده است. روز سه‌شنبه نیز کارشناسان دو طرف، مذاکراتی چهارساعته داشتند.

 

 

 

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گزارش داده که گفت‌وگوهای روز چهارشنبه با هدف «کاستن از موارد اختلافی و تکمیل متن توافق» هسته‌ای انجام شده است.

 

به نوشته ایرنا، زمان‌بندی لغو و تعلیق تحریم‌ها و نحوه اجرای تعهدات ایران از جمله محورهای این مذاکرات است.

 

سایت بی بی سی، همچون دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی، از اختلافات موجود خبر داده است: گفته می شود که همچنان اختلافاتی در مورد مسائل مهم مثل نحوه کاهش یا لغو تحریم ها و نحوه بازرسی از مراکز اتمی یا نظامی مرتبط احتمالی ایران باقی است.

 

این رسانه دولتی انگلیس در ادامه نوشت: آیت الله خامنه ای گفته است که "اجازه نمی دهیم از هیچیک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود."

 

تونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نطقی گفته بود که آمریکا توافقی را نخواهد پذیرفت که براساس آن اجازه "دسترسی به هر کدام از سایت های ایران که برای تصدیق صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران لازم است داده نشود."

 

 

کری در بیمارستان

 

 

با این حال رسانه های آمریکایی گزارش داده اند که نمایندگان آمریکا در اتاق مذاکره خواستار دسترسی فوری به این مراکز نیستند.

 

به نوشته لس آنجلس تایمز آنها اشاره کرده اند که حاضرند یک کمیته ویژه وقت لازم برای بررسی اعتراض ایران و ارزیابی شواهد این کشور پیش از بازرسی را داشته باشد.

 

بنابه این گزارش، 1+5 پیشنهادی را بررسی کرده اند که براساس آن درخواست بازرسی توسط یک کمیته ارزیابی شود. این کمیته متشکل از نمایندگاه 1+5، ایران و احتمالا اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

اجازه دسترسی به مراکز نظامی تنها زمانی داده خواهد شد که اکثریت نمایندگان کمیته آن را تایید کنند.

 

به نوشته لس آنجلس تایمز براساس این پیشنهاد، کمیته مزبور حداکثر ۳۰ روز وقت خواهد داشت تا در مورد درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران تامل کند.

 

درگیری شدید میان نیروهای یمن و عربستان

درگیری شدید میان نیروهای یمن و عربستان
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
رسانه‌ها از درگیری همه جانبه میان نیروهای مردمی و ارتش با سعودی ها در مناطق مرزی یمن با عربستان خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از المیادین، درگیری شدیدی میان نیورهای عربستانی با یمنی در مرز دو کشور از ساعات ابتدایی امشب آغاز شده است. بنابراین گزارش، نیروهای یمنی متشکل از نیروهای مردمی و ارتش منطقه العسیر در جنوب عربستان و پایگاه نظامی در استان جازان را موشک باران کردند.

همچنین درگیری بین نیورهای مرزبان سعودی و نیروهای یمنی در بلندی‌های الدخان و عین الحاره روی داده است. در مقابل توخانه سعودی‌ها مناطق مسکونی در شمال یمن و استان صعده را گلوله باران کردند و بالگردها آپاچی نیز به پرواز درآمدند تا به کمک نیروهای زمینی خود در نبرد با یمنی‌ها بیایند.

جنگنده‌های سعودی نیز شب گذشته مناطقی از عدن و صنعا را بمباران کردند.

استغاثه مهدی هاشمی از پدر خود

برشی از تاریخ/67
هاشمی رفسنجانی در چهارمین کتاب از مجموعه خاطرات روزنوشت خود درباره درخواست مهدی هاشمی برای بازگشت از مدرسه، به نکات جالبی اشاره می‌کند.
استغاثه مهدی هاشمی از پدر خود// اماده انتشار

گروه سیاسی مشرق - هاشمی رفسنجانی، یکی از سیاستمداران روحانی است که در بیان خاطرات شفاهی روزانه از قبل از انقلاب تابه‌حال، موفق به مکتوب کردن خاطرات خود تا از سال 1357 تا سال 1371 شده است، البته دراین‌بین نقدهایی نیز از سوی دیگر انقلابیون بر بعضی از خاطرات هاشمی نگارش و منتشر شده است.

هاشمی در خاطرات سال 63 (این کتاب چهارمین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی است که به صورت روزنوشت تنظیم شده است و به دلیل آنکه در زمان وقوع حوادث جنگ نگاشته شده است، ارزش تاریخی و اسنادی دارد) به یکی از اتفاقاتی اشاره می‌کند که ذکر آن خالی از لطف نیست، وی درباره استغاثه و درخواست مهدی هاشمی می‌نویسد: [مهدی] پسرم، چهارشنبه برای شرکت در مراسم دعای کمیل در مدرسه مانده بود و کسی برای آوردنش نرفته و تنها مانده بود، تلفنی استغاثه کرد، عفت با ماشین بیت امام رفت و او را آورد.[1]



[1] - خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 63، به سوی سرنوشت، ص 78


در محضر استاد/ در این چند روز باقی مانده، به فکر باشید

در این چند روزى که به ماه رمضان مانده، به فکر باشید ...

شما در این چند روزى که به ماه رمضان مانده، به فکر باشید، خود را اصلاح کرده، توجه به حق تعالى پیدا نمایید. از کردار و رفتار ناشایسته خود، استغفار کنید! اگر خداى نخواسته، گناهى مرتکب شده‌‏اید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان، توبه کنید!
زبان را به مناجات حق تعالى عادت دهید! مبادا در ماه مبارک رمضان، از شما غیبتى، تهمتى و خلاصه گناهى سر بزند و در محضر ربوبى، با نعم الهى و در مهمان سراى بارى تعالى، آلوده به معاصى باشید!
شما اقلاً، به آداب اولیه‏ روزه عمل نمایید و همان ‏طورى که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه مى‏دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز دارید! از هم اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویى و دروغ نگه داشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشت ‏شیطانى را از دل بیرون کنید!
 

3686_sunnah.jpg

اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییرى پدید نیامد، و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقى نکرد، معلوم مى‌‏شود آنچه در این روزها از شما خواسته‌‏اند، محقق نشده است.
اگر دیدید کسى مى‌‏خواهد غیبت کند، جلوگیرى کنید و به او بگویید! «ما، متعهد شده‌‏ایم که در این سى ‏روز ماه مبارک رمضان، از امور محرمه خوددارى ورزیم.» و اگر نمى‏‌توانید او را از غیبت ‏باز دارید، از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش کنید! باز تکرار مى‏‌کنم تصمیم بگیرید در این سى روز ماه مبارک رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه‏ اعضاء و جوارح خود باشید.
توجه بکنید که به آداب ماه مبارک رمضان عمل کنید؛ فقط، دعا خواندن نباشد، دعا به معناى واقعى‏‌اش باشد. 

در محضر استاد/ دست نوشته شیخ حسنعلی نخودکی

عزیزان من توصیه می‌کنم در بین همه امور، به دو نکته اهتمام داشته باشید...

آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی در یکی از نامه های خود نوشتند:
عزیزان من توصیه می‌کنم در بین همه امور، به دو نکته اهتمام داشته باشید و البته مبنای عمل حقیر هم همین دو نکته است؛ اولاً لقمه حلال: در حلال بودن غذا حتماً دقت کنید البته در حد توان و بعد حضور قلب در نماز و اهمیت به نماز اول وقت.


3684_sunnah.jpgتوصیه می‌کنم بین‌الطلوعین (فاصله بین اذان صبح و طلوع آفتاب) را به چهار قسمت تقسیم کنید: یکی اذکار و تسبیح، دیگر ادعیه، سوم قرائت قرآن و بالاخره تفکر در اعمال روز گذشته. اگر موفق به طاعتی بوده‌اید شکر کنید و اگر خدای نکرده مرتکب گناه و معصیتی شده‌اید استغفار کنید.
دیگر آنکه هر روز صدقه دهید، هرچند مبلغ آن کم باشد.
شب‌ها قدری در بی‌اعتباری دنیا فکر کنید و به این نکته که دنیا با اهلش چگونه معامله می‌کند.
رفقای انسان نیز باید سه نوع باشند: یک نوع به منزله غذای هر روزه است، نوع دیگر به منزله دوا که سالی یک مرتبه لازم می‌شود و نوع سوم حکم سم دارد که باید از آن‌ها اجتناب کرد.
 

در محضر استاد/ تسبیحات حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را ترک نکنید

پس از نمازهای واجب تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را ترک نکنید، زیرا ...

حضرت آیت الله قاضی برای استفاده بهتر از ماه رجب، شعبان و به خصوص ماه مبارک رمضان توصیه های اخلاقی و رفتاری و اعمال عبادی بیان داشته‌اند.

در بخشی از فرمایشات این عالم بزرگوار آمده است:
- نمازهای واجب خود را با نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید. چنانچه مشاغل و گرفتاری‌های دنیا مانع انجام نوافل می‌شود؛ حتماً نافلۀ ظهر را بجا آورید و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت بخوانید که در قرآن بسیار بر آن تأکید شده و مراد از «صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است.
- به انجام دادن اذکار ملتزم و متعهد باشید و در حد توان به گفتن ذکر یونسیّه در سجده مداومت داشته باشید: «لا إلهَ إلا أنتَ سُبحانکَ إنی کُنْتُ مِن الظالمین»
- پس از نمازهای واجب خود هیچ گاه تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را ترک نکنید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کبیر» شمرده شده است.
- تلاش کنید به زیارت مشاهد مشرفۀ اهل‌البیت (علیهم‌السلام) و حضور در مساجد معظمه و بطور کلی هر مسجدی از مساجد! زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا!


3682_religion.jpg- از نافله شب غفلت نکنید. کسانی که قصد رسیدن به مرتبه‌ای از مراتب کمال را داشته‌اند با شب زنده داری و انجام نوافل آن موفق به این کمالات شده‌اند و ما هیچ گاه ندیده و نشنیده‌ایم که کسی به یک مرحله و مرتبه ای از کمال راه یافته باشد مگر به واسطۀ بر پاداری نماز شب.
- تا می‌توانید در شب‌ها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است.
- هر روز و در همۀ اوقات و قنوت نمازها برای فرج حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنید.
- یکی دیگر از وظائف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است.
- تا می‌توانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که به راستی آن‌ها برادرانی هستند که همراه انسان هستند و با رفاقت خود، آدمی را از تنگناها عبور می‌دهند.
- به زیارت اهل قبور ملتزم باشید و در صورت توان هفته ای یک‌بار به زیارت اموات و گذشتگان بروید.

ثبت نام وام80میلیونی از سه شنبه/ شرایط وام گیرندگان چیست؟

اقتصاد > مسکن - دنیای اقتصاد نوشت:

بانک مسکن در فاصله دو هفته بعد از تصویب طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز «یکم» در جلسه 29 اردیبهشت ماه شورای پول و اعتبار، توانست دستورالعمل اجرایی این طرح را تدوین و نهایی کند.

صندوق پس‌انداز «یکم» سه‌شنبه هفته جاری در مراسمی با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل بانک مسکن و مقامات ارشد بانک مرکزی به‌صورت نمادین در یکی از شعب بانک مسکن شهر تهران تشکیل و همزمان، در سایر شعب بانک مسکن امکان افتتاح حساب و ‌نام‌نویسی از متقاضیان تسهیلات جدید خرید در این صندوق، فراهم می‌شود. صندوق پس‌انداز «یکم» به سپرده‌گذارانی که تحت شرایط مشخص، مبالغی را در حساب بانک مسکن برای دوره زمانی معین سپرده‌گذاری کنند، سه نوع وام خرید 80، 60 و 40 میلیون تومانی به ترتیب به ساکنان تهران، شهرهای بزرگ و مناطق شهری کوچک پرداخت می‌کند. مطابق ضوابط تعیین شده برای سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز «یکم»، چنانچه گروه اول متقاضیان که این هفته افتتاح حساب انجام می‌دهند، به مدت یک‌سال رقمی معادل نصف سقف وام را در صندوق سپرده‌گذاری کنند، در خرداد 95 یعنی درست یک‌سال بعد، می‌توانند تسهیلات مصوب را دریافت کنند.

در تهران برای دریافت 80 میلیون تومان وام خرید مسکن از صندوق «یکم»، چنانچه مدت انتظار «یک‌ساله» مدنظر متقاضی باشد، باید 40 میلیون تومان در زمان افتتاح حساب صندوق نزد بانک مسکن، پس‌انداز صورت بگیرد. به عبارت ساده‌تر، برحسب «بنیه مالی» متقاضیان واجد شرایط این تسهیلات و همچنین مدت زمان مدنظر متقاضی برای «طول مدت سپرده‌گذاری»، مبلغ اولیه برای اصل سپرده‌گذاری متغیر خواهد بود. در مدل تعیین شده برای صندوق پس‌انداز مسکن «یکم»، بانک به ازای هر 6 ماه سپرده‌گذاری، معادل یک برابر آن را به متقاضی وام پرداخت می‌کند به این صورت که اگر فرد واجد شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن 80 میلیونی در تهران، با 20 میلیون تومان اقدام به افتتاح حساب کند و در طول مدت سپرده‌گذاری، میزان سپرده خود را افزایش ندهد، تسهیلات 80 میلیونی به جای یک‌سال در مدت دو سال، به او تعلق خواهد گرفت. البته در صندوق، برای میزان سپرده‌گذاری اولیه، یک مبلغ حداقلی تعیین شده است که سه‌شنبه این هفته جزئیات آن به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این باره حاکی است: برای دریافت وام‌های سه سقفی خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز «یکم»، باید «فرد متقاضی» و همچنین «آپارتمان مورد معامله» حائز سه شرط مشخص باشند. این تسهیلات از بابت شرایط سمت تقاضا، فقط به «خانه‌اولی»‌ها پرداخت می‌شود.

 

«خانه‌اولی» به افرادی گفته می‌شود که هم «متاهل» بوده و هم «فاقد سابقه مالکیت» هستند. برای افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن، سابقه مالکیتی خانوارهای متقاضی از طریق سامانه مسکن‌مهر، سامانه استعلام فرم جیم، سامانه تسهیلات‌دهی بانک مسکن و سایر بانک‌ها و همچنین سامانه ثبت اسناد، کنترل خواهد شد و کسانی که قبلا از امکانات دولتی در حوزه زمین و ملک از جمله مسکن‌مهر استفاده کرده‌اند و فرم جیم آنها قرمز رنگ است و همچنین افرادی که قبلا از وام‌های خرید بانک‌ها برای خرید ملک بهره گرفته‌اند و در بانک اطلاعاتی ثبت اسناد، دارای سابقه مالکیت می‌باشند، اجازه افتتاح حساب در صندوق «یکم» را ندارند و تسهیلات جدید به آنها تعلق نخواهد گرفت.

آنچه باعث شده برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن صندوق «یکم»، شرایط خاص در نظر گرفته شود به حمایت‌های مالی دولت از این صندوق برمی‌گردد؛ تسهیلات 40 تا 80 میلیونی خرید مسکن بانک مسکن با نرخ سود یارانه‌ای 14درصد و با تامین اعتبار بخشی از منابع وام‌‌ها توسط دولت، پرداخت می‌شود، بنابراین چون برای این تسهیلات، همچون طرح‌‌های تامین مسکن دولت‌های گذشته، منابع ارزان‌قیمت دولتی و بانکی، اختصاص داده شده است، فقط خانوارهای گروه هدف یعنی متقاضیان فاقد مسکن اجازه بهره‌برداری از این تسهیلات را دارند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، برای دریافت تسهیلات صندوق «یکم» علاوه بر دو شرط تعیین شده برای متقاضی، آپارتمان‌هایی که این وام‌ها به آنها قابل پرداخت است نیز باید یک شرط «سنی» را دارا باشند.

 

پرداخت فقط به نوسازهای تا 7 سال

 

طبق دستورالعمل تدوین شده، وام خرید مسکن «خانه‌اولی»‌ها که از محل صندوق پس‌انداز یکم پرداخت می‌شود، فقط به آپارتمان‌های «نوساز تا حداکثر 7 سال ساخت» تعلق می‌گیرد. در حال حاضر وام خرید مسکن 35 میلیون و 45 میلیون تومانی بانک مسکن که در قالب «خرید اوراق از فرابورس یا شعب بانک مسکن» به همه متقاضیان اعم از افراد فاقد مسکن یا خانوارهای دارای سابقه مالکیت پرداخت می‌شود، بدون شرط نوساز بودن واحد مسکونی، به متقاضی ارائه می‌شود طوری که «آپارتمان‌های دارای حداکثر 20 سال عمر بنا» که عملا در مرز کلنگی قرار گرفته‌اند نیز مشمول وام‌های فعلی خرید مسکن می‌شوند. اما تسهیلات جدید بانک مسکن فقط به آپارتمان‌هایی که عمربنای آنها کمتر از 8 سال است، تعلق می‌گیرد. روال فعلی بانک مسکن در تشخیص سن بنای آپارتمان خریداری شده توسط متقاضی وام، تاریخ درج شده در پروانه ساختمانی است.

برخلاف تصوری که برخی متقاضیان وام نسبت به نحوه محاسبه سن بنای آپارتمان‌های مشمول وام خرید دارند، در بانک مسکن به جای آنکه تاریخ صدور پایان‌کار ساختمانی، ملاک عمل قرار بگیرد، زمان ساخت واحد مسکونی (تاریخ صدور پروانه) مبنای محاسبه سن‌بنا تعیین می‌شود. به این ترتیب آپارتمان‌هایی که در بازار معاملات، توسط دلالان ملک یا سازنده، «نوساز» معرفی می‌شوند، با توجه به مدت زمان حداقل یکساله برای احداث آن، از نظر مرجع وام‌دهنده، دارای حداکثر یک‌سال عمربنا است که به همین نسبت، باید سن سایر ساختمان‌های چندسال ساخت، مدنظر متقاضیان وام‌های صندوق «یکم» قرار بگیرد.

بررسی‌های «دنیای ‌اقتصاد» از قدرت واقعی وام 80 میلیونی خرید مسکن در تهران با توجه به آخرین نرخ میانگین قیمت آپارتمان‌های مسکونی در این شهر که مترمربعی 4 میلیون تومان است، نشان می‌دهد: با این وام و بدون احتساب اصل سپرده، بین 5/ 28 درصد تا 40 درصد هزینه خرید مسکن خانه‌اولی‌ها بر حسب انتخاب آپارتمان‌هایی با مساحت حداکثر 70مترمربع و حداقل 50 مترمربع، پوشش داده می‌شود. ضوابط تعیین شده برای واحدهای مسکونی مشمول وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی، با لحاظ محدودیت منابع قابل ورود به صندوق پس‌انداز «یکم»، قرار است اعمال شود. نیمی از منابع لازم برای پرداخت این تسهیلات، به اضافه بخشی از مابه‌التفاوت سود 14درصدی تسهیلات تا سود رایج 21 درصدی بانک‌ها، از محل اعتباراتی که دولت و بانک مرکزی برای بانک مسکن ایجاد کرده‌اند، تامین خواهد شد. این تامین اعتبار از محل استمهال میان‌مدت قسمتی از خط‌اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی مسکن‌ مهر انجام می‌شود به این صورت که فعلا حدود 5 هزار میلیارد تومان از اقساط بازپرداخت شده تسهیلات مسکن ‌مهر، برای 7 سال نزد بانک مسکن خواهد ماند تا از این محل، خوراک مالی صندوق پس‌انداز «یکم» تامین و تجهیز شود.

خمیازه حیوانات













حیوانات؛
خمیازه حیوانات
یافته‌های جدید محققان آمریکایی نشان داده که خمیازه کشیدن در میان پرندگان هم مسری است.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، منطقه خراسان، حتما شنیده‌اید که خمیازه کشیدن در میان انسان‌ها و بعضی از حیوانات مسری است. در حال حاضر محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا در میان پرندگان هم این موضوع مسری است؟

 

تاکنون تصور می‌شد که خمیازه کشیدن در میان انسان، سگ، شامپانزه و موش اتفاق می‌افتد و به عنوان یک عمل غیر ارادی شناخته شده که مسری است. مسری بودن خمیازه در انسان به علت همدلی فرد با دیگران اتفاق می‌افتد.

 

اندرو گالوپ، سرپرست این تحقیق اظهار کرد: این تحقیق، نخستین شواهد تجربی از خمیازه مسری در میان گونه‌های غیر پستاندار است. مرغ عشق، پرنده بومی استرالیاست و با این حال اغلب در قفس نگهداری می‌شود. این حیوانات بسیار اجتماعی هستند.

 

در این بررسی، محققان پرندگان را در دو آزمایش مختلف مورد بررسی قرار دادند و به نتایجی دست یافتند. نتایج این تحقیقات نشان داد خمیازه، نه تنها در میان پستانداران، بلکه در میان پرندگان هم مسری است و زمانی که پرنده‌ای خمیازه می‌کشد، پرنده دیگر هم خمیازه می‌کشد که این امر نشان از حس همدلی در میان پرندگان دارد.

 

زمینه سازان ظهور













انتظار؛
زمینه سازان ظهور
تحقق انقلاب عظیم حضرت مهدی علیه السلام به عنوان بزرگ ترین تحولی است که بشر در حیات خود خواهد دید...

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، تحقق انقلاب عظیم حضرت مهدی علیه السلام به عنوان بزرگ ترین تحولی است که بشر در حیات خود خواهد دید. این واقعه بزرگ برپایه هایی استوار است که از مهم ترین آنها فراهم آمدن یاران، همراهان و همرزمانی است که تا پای جان برای اجرای اهداف آن حضرت از پای ننشینند.


بازشناسی این عوامل ما را به شناخت آن حکومت سترگ نزدیک تر خواهد کرد. آنگاه خویشتن را با آن شرایط و ویژگیها محک خواهیم زد و از خود خواهیم پرسید: آیا ما خود را برای آن روزگار آماده ساخته ایم؟ شایدآن روز، همین فردا باشد. با فهم این ویژگیها درخواهیم یافت که پای رفتن این راه را داریم یا خیر؟ و آیا در آن روز موعود و در هنگامه نبرد حق با باطل در کدامین جبهه قرار خواهیم گرفت؟


با گذری در بوستان کلام معصومان علیهم السلام این ویژگیها به خوبی فرا روی ما قرار خواهد گرفت. پس قدم در این گلستان پرگل می نهیم و از گلهای عطر آگین آن مشام اندیشه را به پرواز در می آوریم.

 


پاره ای از ویژگیهای یاران آن موعود امتها از این قرار است:


1. شناخت پروردگار
خداوند متعال فلسفه اساسی آفرینش انسانها را عبادت و بندگی معرفی فرموده است. در آنجا که می فرماید: «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون.» ؛ (1) «جن و انس را جز برای اینکه عبادت کنند خلق نکردم.»
این مهم، زمانی حاصل می گردد که شناخت نسبت به آن ذات مقدس فراهم آید. پس از شناخت خداوند است که راه رشد، هموار و موانع برطرف می شود.


یاران امام مهدی علیه السلام از جمله کسانی هستند که خداوند را آن گونه که شایسته است می شناسند. حضرت علی علیه السلام این شناخت والای خداوند را در ایشان این گونه وصف فرموده است: «رجال مؤمنون عرفوا الله حق معرفته وهم انصار المهدی فی آخر الزمان؛ (2) مردانی مؤمن که خدا را چنان که شایسته ست شناخته اند و آنان، یاران مهدی علیه السلام در آخرالزمانند.»


امام صادق علیه السلام ششمین ستاره فروزان سپهر ولایت، قلبهای آنان را بسان پولاد دانسته می فرماید: «.. رجال کان قلوبهم زبر الحدید لا یشوبها شک فی ذات الله اشد من الحجر..؛ (3) آنان مردانی اند که دلهایشان گویا پاره های آهن است. هیچ تردیدی نسبت به خداوند قلبهایشان را نیالاید و [قلبهایشان] از سنگ استوارتر است.»

 

 


2. شناخت امام زمان علیه السلام
اگرچه شناخت امام در هر زمان بر پیروان لازم و ضروری است، ولی آنچه که شناخت رهبر آخرین را از اهمیتی دوچندان برخوردار می سازد، شرایط ویژه او است. ولادت پنهان، زیست پنهان، امتحانات سخت و دشوار، برخی از این ویژگیهاست.


یاران امام مهدی علیه السلام امام خویش را به بهترین وجه می شناسند و این شناخت آگاهانه در تمامی وجودشان رسوخ کرده است؛ بنابراین یار او شدن بدون شناخت آن بزرگوار امکان پذیر نخواهد بود.


در روایات فراوانی بیان شده است: «.. من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛(4) هر که بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلی خواهد مرد.»


همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: «.. اعرف امامک فاذا عرفته لم یضرک؛ تقدم هذا الامر ام تاخر.. فمن عرف امامه کان کمن هو فی فسطاط القائم علیه السلام؛ (5) امام خویش را بشناس، پس وقتی او را شناختی پیش افتادن و یا تاخیر این امر [ظهور] آسیبی به تو نخواهد رساند.. پس هر آن کس که امام خویش را شناخت، مانند کسی است که در خیمه قائم علیه السلام باشد.»


اگرچه حضرتش در پس پرده غیبت است، ولی هرگز جمال وجودش برای انسانهای مهدی صفت پنهان نبوده است.


اگر معرفت به آن حضرت نباشد دیدن ظاهری ایشان نیز سودی دربر نخواهد داشت. کم نبودند کسانی که همواره جمال دلنشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام را زیارت می کردند، ولی بهره معرفتی چندانی از آن اسوه های آفرینش نبردند.

 


امام صادق علیه السلام فرمود: «ومن عرف امامه ثم مات قبل ان یقوم صاحب هذا الامر کان بمنزلة من کان قاعدا فی عسکره لا بل بمنزلة من قعد تحت لوائه؛ (6) هر آن کس که امامش را شناخت و قبل از قیام صاحب این امر (امام زمان علیه السلام) از دنیا رفت، بسان کسی است که در سپاه آن حضرت، خدمتگزاری خواهد کرد؛ نه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت است.»


بنابراین اگرچه شوق دیدار آن حضرت و سعادت دیدنش از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی از آن مهم تر شناخت و معرفت ایشان است که حاصل آن، ارتباط روحی و سنخیت با آن امام همام است. به یقین اگر کسی به وظیفه و تکلیفی که خداوند متعال برایش تعیین فرموده عمل کند، خود آن بزرگوار به دیدنش خواهد رفت؛ چنان که در طول همه سالهای غیبت چنین بوده است.


امام صادق علیه السلام در کمال تاکید، شیعیان را به شناخت خداوند، پیامبر و حجتهای الهی فرخوانده، از جمله دعاهای دوران غیبت را اینگونه توصیه فرموده است: «اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی؛(7)


بارالها! خود را به من بشناسان که اگر خودت را به من معرفی نکنی پیامبرت را نشناسم. بارالها! پیامبرت را به من معرفی کن که اگر پیامبرت را به من معرفی نکنی حجتت را نشناسم، بارالها حجتت را به من معرفی کن که اگر حجتت را به من معرفی نکنی از دین خود گمراه شوم.»


این دعا علاوه بر امام صادق علیه السلام از نواب اربعه نیز نقل شده که احتمال دارد ایشان از خود حضرت مهدی علیه السلام نقل کرده باشند. (8)

 

 

3. اطاعت محض از خداوند و اولیای او
پس از شناخت خداوند و امام زمان علیه السلام و اعتقاد به آنان باید این شناخت و اعتقاد را عملی کرد و تبلور حقیقی آن در اطاعت محض از آن انوار پاک است.
همسو کردن رفتارها، نیتها و جهت گیریها طبق خواست رهبر الهی از مهم ترین ویژگیهای رهروی راستین است و این صفت به خوبی در یاران امام مهدی علیه السلام وجود دارد.


شایان توجه اینکه اگر کسی در مرحله شناخت، در حد ممکن معرفت کسب نمود، در مرحله اطاعت دچار تردید نخواهد شد؛ حال آنکه اگر کسی در آن مرحله دچار تردید و یا نقصان معرفتی شد، در مرحله اطاعت هرگز پیرو خوبی نخواهد بود.


در قرآن کریم اطاعت از امام، همسنگ اطاعت از خداوند و پیامبر او شمرده شده است؛ آنجا که خداوند می فرماید: «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم.» ؛(9) «از خداوند و رسول و صاحب امرتان اطاعت کنید.»


اگر چه امروزه حضرت مهدی علیه السلام در پس پرده غیبت است، اما اراده و فرمانش را باید گردن نهاد؛ چرا که اگر کسی اکنون از دستورات آن حضرت اطاعت کرد در زمان ظهور نیز چنین خواهد بود.


رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره فرمود: «طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی وهو مقتد به قبل قیامه یتولی ولیه ویتبرا من عدوه ویتولی الائمة الهادیة من قبله اولئک رفقائی وذوو ودی ومودتی واکرم امتی علی؛ (10) خوشا به حال کسی که، قائم اهل بیت را درک کند؛ حال آنکه پیش از قیام او نیز پ یرو او باشد. با دوست او دوست و با دشمن او دشمن [و مخالف] و با رهبران و پیشوایان هدایتگر پیش از او نیز دوست باشد. اینان همنشین و دوستان من و گرامی ترین امت من در نزد من هستند.»

 

 

4. احترام خالصانه
از آنجایی که امام حقی بزرگ برگردن پیروان دارد، خداوند متعال احترام او را بر مردمان لازم فرموده است. از اینرو هرآنچه مایه بزرگداشت او می شود از سوی یاران آن حضرت انجام می گیرد. ایشان این روحیه را در زمان غیبت در خود ایجاد نموده اند تا در زمان ظهور نیز همواره در تمامی امور، احترام آن حضرت را پاس دارند.


ائمه معصومین علیهم السلام که معلم انسانهایند، هرگز از این مهم غفلت نکرده و عظمت شان آخرین معصوم علیه السلام، آنها را به تکریم و احترامی مثال زدنی واداشته است.


وقتی «دعبل خزاعی.» قصیده ای غراء برای امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام خواند - که در ابیاتی از آن به حضرت مهدی علیه السلام اشاره شده بود - حضرتش به احترام ذکر نام مقدس ایشان، متواضعانه برخاسته، دست بر سر نهاد و برای فرج قائم آل محمد صلی الله علیه و آله دعا فرمود. راوی این عمل ارزشمند امام رضا علیه السلام را این گونه وصف کرده است: «فوضع الرضا علیه السلام یده علی راسه وتواضع قائما ودعی له بالفرج؛(11) حضرت رضا علیه السلام دست خود را بر سرش قرار داد و در حالی که ایستاده بود تواضع کرد و برای فرج او [امام زمان علیه السلام] دعا کرد.»


به راستی کسی که از احترام اندکی به صورت برخاستن هنگام شنیدن نام آن حضرت کوتاهی می کند، چگونه می تواند در عصر ظهور به تکریم آن حضرت بپردازد و از جان خود بگذرد؟!


مناسب است درباره احترام به آن حضرت بیشتر بخوانیم.


از امام صادق علیه السلام سؤال شد: «چرا به هنگام شنیدن نام «قائم.» لازم است برخیزیم!» آن حضرت فرمود: «آن حضرت، غیبت طولانی دارد و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تاسف بر غربت اوست و لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد به هر کس که حضرتش را به این لقب یاد کند نگاه محبت آمیز می کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در فرج امر مولایش را از خداوند مسئلت نماید(12) .»


علاوه بر حکمت یاد شده، آمادگی افراد در هر آن، برای قیام، و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت اجتماعی، و حفظ حقوق انسانها واجد اهمیتی بسزاست.


انسان منتظر که زمینه ساز ظهور در عصر غیبت است، باید همواره دارای چنین هدفی باشد و در راه تحقق آن به گونه های مختلف بکوشد و تا آنجا این آمادگی را داشته باشد و ابراز دارد، که هرگاه نام پیشوای قیام (قائم) ذکر می شود به پاخیزد و آمادگی همه جانبه خویش را نشان دهد و این آمادگی را همیشه به خود و دیگران تلقین و تحکیم کند. (13)

 

 

5. انتظار راستین
انتظار راستین که اساس شخصیت یاران امام مهدی را شکل می دهد، پیشینه ای بس دراز و طولانی در تاریخ شیعه دارد.


آخرین فرستاده الهی بانگ برآورده و انسانها را به روزگاری سراسر نور نوید داده و فرموده است: «لا تذهب الدنیا حتی یلی امتی رجل من اهل بیتی یقال له المهدی؛ (14) دنیا به پایان نرسد مگر اینکه امت مرا مردی از اهل بیت من رهبری کند که به او مهدی گفته می شود.»


و اکنون قرنها از آن بانگ ملکوتی می گذرد، ولی همچنان طنین دلنشین و امیدبخش آن در گوش انسانهاست. و این بشارت بزرگ زندگی مردمان را در عصر بلند انتظار با تاریخی روشن از نمودها و جلوه های فکری و عملی روز به روز به آن دروازه روشنایی نزدیک تر می سازد.


و آنچه در این رهیافت از ارزشی بس بلند برخوردار است زمینه سازی برای ایجاد آن حکومت موعود است؛ اگرچه زمان برپایی آن از اسرار الهی و تنها در حیطه اراده خداوند است. انتظار به معنای چشم به راه بودن و درنگ کردن به امید پیشامدی خاص و به بیان دیگر کیفیتی است روحی که موجب به وجود آمدن حالت آمادگی برای آنچه انتظار دارند می شود؛ و ضد آن یاس و ناامیدی است.


این اندیشه در فرهنگ مهدویت بیش از هرچیز، مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان کلی نظام طبیعت و سیرتکاملی تاریخ و اطمینان به آینده و طرد عنصر بدبینی نسبت به پایان کار بشر است که طبق بسیاری از نظریه ها و فرضیه ها فوق العاده تاریک و ظلمانی است.


امید و آرزوی تحقق این نوید کلی جهانی انسانی، در زبان روایات اسلامی، «انتظار فرج.» خوانده شده و از جمله عبادات، بلکه برترین آنها شمرده شده است.


پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام بر انتظار آن روز موعود، و لحظه شماری در فرا رسیدن آن حکومت حقه - که تنها به دست آن حضرت تشکیل می گردد - تاکید فراوانی نموده و آن را از اصول اساسی دینداری شمرده اند و پاداشهای بزرگی برای منتظران بیان فرموده اند.


از همین رو، علمای بزرگ، انتظار ظهور منجی را یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت و عنصری اساسی در زمینه سازی و حفظ روحیه مناسب برای درک زمان ظهور ذکر کرده اند. و همواره مؤمنان را به رعایت این وظیفه خطیر با گفتار و کردار وا می داشتند.

 

در باب انتظار فرج و ارج و اهمیت آن احادیث فراوانی از پیشوایان معصوم علیهم السلام روایت شده است.


رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره فرموده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل؛ (15) برترین کارهای امت من انتظار فرج از خدای عزیز و جلیل است.»


بدون هیچ توضیحی توجه خوانندگان محترم رابه کلمه «اعمال.» یعنی «کارها» در روایت جلب می نماییم که آن حضرت، انتظار را عمل و کار دانسته است و نه سکون و بی کاری. این فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را تا حدودی امام صادق علیه السلام تبیین فرموده است: «من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الاخلاق وهو منتظر فان مات وقام القائم بعد کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه فجدوا وانتظروا هنیئا لکم ایتها العصابة المرحومة؛ (16) هر کس که خوشحال می شود که از یاران قائم علیه السلام باشد باید منتظر باشد و با پرهیزگاری و اخلاق نیکو عمل نماید و با چنین حالی منتظر باشد که هرگاه بمیرد و پس از مردنش قائم علیه السلام به پا خیزد، پاداش او همچون کسی خواهد بود که دوران حکومت آن حضرت را درک کرده باشد، پس بکوشید و منتظر باشید. گوارایتان باد ای گروه رحمت شده!»

 

 

 

6. آمادگی برای خدمت به حضرت مهدی علیه السلام آنان که وجودشان سرشار از عشق خداوند و اولیای اوست، اگر عصر ظهور را درک کنند بزرگ ترین افتخارشان خدمت به احت بلند مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود.


شاید باور کردن این سخن بسی مشکل نماید که رئیس مذهب شیعه، همو که هزاران دانشمند، زانوی ادب و دانشجویی در محضر کلامش بر زمین می نهادند و همو که شاگردان مکتبش عقابان تیز پرواز آسمان اندیشه و علم بودند، آنگاه که نام آخرین ذخیره الهی نزدش برده می شد با حسرتی برآمده از عمق جان و آرزویی بی مانند آهی از نهاد برمی آورد و می فرمود: «لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی؛ (17) اگر او را درک کنم تمام روزهای زندگانی ام خدمتگزار او خواهم بود.»


هر کس بخواهد در آن روزگار به خدمت حضرتش نصیب گردد باید هم اکنون در دوران غیبت، خدمت به آن حضرت و یاران او را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.


بی تردید خادمان دوران ظهور، همان خادمان دوران غیبتند.


پس منتظر راستین و علاقه مند به حضرت مهدی علیه السلام باید تمامی لحظه های زندگی خود را سرشار از خدمت به او و راه و هدفش سپری نماید.

 

 

 

7. خودسازی و دیگرسازی
یکی از ویژگیهای یاران امام مهدی علیه السلام در عصر غیبت خودسازی و مواظبت بر رفتار خویش است که در پی آن، جامعه و دیگران نیز به این جهت متمایل خواهند شد.


شکی نیست که دینداری در عصر غیبت حضرت مهدی علیه السلام از هر زمانی دیگر بسی مشکل تر و طاقت فرساتر است.


حضرت امام صادق علیه السلام سختی این دوران را این گونه تصویر نموده اند: «ان لصاحب هذا الامر غیبة المتمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد ثم قال هکذا بیده فایکم یمسک شوک القتاد بیده ثم اطرق ملیا ثم قال: ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبده ولیتمسک بدینه؛ (18) صاحب این امر، غیبتی دارد که در آن هر کس از دین خود دست برندارد همانند کسی است که با کشیدن دست خود به ساقه قتاد [که بوته ای تیغدار است] خارهای آن را بسترد، پس کدام یک از شما با دست خود تیغهای قتاد را نگه می دارد؟»


سپس آن حضرت مدتی سر به زیر افکنده فرمود: صاحب این امر دارای غیبتی است؛ پس بنده خدا باید پرهیزگاری و تقوا پیشه کند و به دین خود تمسک جوید.»


اگرچه آزمایشهای دینی برای همه ایمان آورندگان در همه زمانها، قانون الهی است؛ اما در عصر غیبت تمامی عوامل دست به دست هم داده این آزمایش را به کمال خود رسانده است. در این دوران است که نگهداشت دین، بسیار دشوار است و بیشترین مردم به انگیزه های گوناگون ایمان خویش را در زندگی ازدست می دهند.

 

گسترش زمینه های ناباوری، افزایش انگیزه های انحراف و گریز از دین، ستیزه جوییهای دشمنان با دینداران و دینداری، از مهم ترین عوامل این آزمایش است. آنان که در این گردابهای ترسناک، دین خود را حفظ کنند از شان و رتبه ای بس رفیع برخوردار خواهند بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «یا علی واعلم ان اعجب الناس ایمانا واعظمهم یقینا قوم یکون فی آخر الزمان لم یلحقوا النبی وحجب عنهم الحجة فآمنوا بسواد علی بیاض؛(19) ای علی! بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آنها از روی یقین، مردمی اند که در آخرالزمان خواهند بود؛ پیامبر را ندیده اند و حجت (امام علیه السلام) نیز از آنان محجوب است، اما به سیاهی که بر سفیدی رقم خورده است ایمان آورده اند.»


انسان دراین دوران برخلاف دوران معاصر پیامبر صلی الله علیه و آله، از تمامی دریافتهای حسی نسبت به پیامبر و امام علیه السلام دور است و تنها بر اساس درک عقلی و تاریخی، پیامبر صلی الله علیه و آله و پیشوایان معصوم را می شناسد و به رسالت و امامت ایشان ایمان می آورد.


امام سجاد علیه السلام در این باره می فرماید: «یا ابا خالد ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان لان الله تبارک وتعالی اعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة، وجعلهم فی ذلک الزمان بمنزلة المجاهدین بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله بالسیف، اولئک المخلصون وشیعتنا صدقا، والدعاة الی دین الله عزوجل سرا وجهرا؛ (20) ای اباخالد، مردم زمان غیبت آن امام که به امامت او معتقدند و منتظر ظهور اویند، از مردم هر زمانی برترند؛ زیرا خدای متعال عقل و فهم و معرفتی به آنها عطا فرموده که غیبت نزد آنان به منزله مشاهده است و آنان را در آن زمان به مانند مجاهدان پیش روی رسول خدا صلی الله علیه و آله که با شمشیر به جهاد برخاستند قرار داده است. آنان مخلصان [حقیقی] و شیعیان راستین ما و داعیان به دین خدای متعال در نهان و آشکارند.»


موفقیت در این آزمایش، نیازمند بینشی است که انسان دیندار در پرتو آن بتواند در برابر تحریفها و شبهه ها و تردیدها رویکرد دینی خود را حفظ نماید و با هیچ یک از عوامل انحراف، خلوص دینی و دینداری رادر فکر و عمل از دست ندهد.


اگر چنین شد، مصداق این فرمایش رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خواهد بود که فرمود: «به زودی پس از شما، کسانی می آیند که یک نفر از آنان پاداش پنجاه نفر از شما را دارد.» گفتند: «ای رسول خدا، ما در جنگ بدر و احد و حنین در رکاب شما جهاد کردیم و درباره ما آیه قرآن نازل شده است.»


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «اگر آنچه از آزارها و رنجها که بر آنان می رسد، بر شما آید، بسان آنان شکیبایی نخواهید داشت. (21)


پایداری بر دین در روزگار غیبت به تحمل سختیها، محرومیتها و تنگناهای مادی خلاصه نمی شود؛ بلکه تحمل فشارهای سخت روحی و معنوی نیز، بر آنهاافزوده می گردد. و چنانچه دینداری با صبر و شکیبایی درست و آگاهانه توام نباشد به تدریج ناامیدیها روی می آورد و باور را از روح و فکر برمی دارد.


بنابراین منتظر راستین باید که زمینه ساز صادق ظهور باشد و اگر چنین بود، داشتن ویژگیهای فوق پاره ای از خصوصیات او خواهد بود.

 

 

 

پی نوشت :

1) ذاریات/56.
2) بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج 57، ص 229.
3) پیشین، ج 52، ص 307.
4) کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج 2، ص 409.
5) غیبت نعمانی، ص 331.
6) اصول کافی، کلینی، ج 1، ص 371.
7) کافی، کلینی، ج 1، ص 337؛ کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 342؛ غیبت نعمانی، ص 166.
8) ر. ک: کمال الدین، ج 2، ص 512.
9) نساء/59.
10) کتاب الغیبة، شیخ طوسی، ص 456؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 286.
11) منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص 640، ح 3.
12) پیشین، ح 4.
13) خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص 264.
14) کمال الدین و تمام النعمه، ص 644، ح 3.
15) همان.
16) غیبت نعمانی، ص 200، ح 16.
17) پیشین، ص 245.
18) کافی، ج 1، ص 335.
19) غیبت نعمانی، ج 1، ص 288، ح 8.
20) پیشین، ج 1، ص 319.
21) کتاب الغیبه، ص 456.

 

 

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 46 .

فتوای کمیته شرعی داعش درباره "کبوتر‌بازی"













السومریه نیوز؛
فتوای کمیته شرعی داعش درباره "کبوتر‌بازی"
این مسئله به بکارگیری کبوترها در انتقال سیگار و نامه در مناطق اشغال شده توسط داعش ارتباط دارد.

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، به نقل از سایت السومریه نیوز؛ کمیته شرعی داعش در بیانیه ای پرورش کبوتر بالای پشت بام ها که در اصطلاح عامیانه به کبوتربازی موسوم است را ممنوع و حرام اعلام کرد.

 

برپایه این گزارش؛ طبق این بیانیه افراد متخلف به زندان، شلاق و جریمه نقدی محکوم خواهند شد؛ چرا که کبوتربازی با روح اسلام سازگار نیست!

 

کمیته شرعی داعش موسوم به "حسبه" کبوتر بازی را مایه تلف کردن وقت، مزاحمت نوامیس مردم و آزار همسایگان و فراموشی یاد خدا عنوان کرد.

 

برخی منابع خبری هم گفته اند ممنوع شدن کبوتربازی به بکارگیری کبوترها در انتقال سیگار و نامه در مناطق اشغال شده توسط داعش ارتباط دارد.

یک حدیث؛ کلید گشایش مشکلات زندگی

در مواقعی که کسی نزد ایشان می‌آمد و مشکلی داشت ...

مرد باشیم یا زن، کوچک با بزرگ؛ فرقی نمی‌کند؛ به محض اینکه به مشکلی گرفتار شویم و حس کنیم دستمان به جایی بند تیست، به دنبال چیزی یا کسی می‌گردیم برای رهایی.
از جمله دستاویز نجات شیعیان و بلکه مهم‌ترین و محوری‌ترین کلید گشایش کار و نجات از گرفتاری‌ها توسل و قرائت حدیث شریف کساء می‌باشد.

3505_religion.jpgبسیاری از علما و بزرگان دین نیز برای گرفتاری‌های دنیا و آخرت خود به این حدیث شریف متوسل می‌شدند. روایتی که بیان کننده فضیلت پنج تن آل عبا با محوریت وجود نازنین حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
نقل است «آیت الله گلپایگانی» وقتی به مشکلی بر می‌خوردند، به حدیث کساء متوسل می‌شدند و در مواقعی که کسی نزد ایشان می‌آمد و مشکلی داشت، ایشان یک جزوه حدیث کساء به او می‌دادند و می‌فرمودند: «از طریق توسل به حدیث کساء، مشکل  خود را برطرف کنید».
بسیار بجا است در این روزهای آغازین سال و در ایام سالروز شهادت مظلومانه دخت مکرم پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) نیت کنیم و برای نزدیکی بیشتر به ساحت نورانی آن بانوی بزرگوار و رفع گرفتاری‌ها و برآمدن حاجات این حدیث شریف را قرائت کنیم.