قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

منطقی که ترامپ درباره خروج از برجام مطرح کرد، با واقعیت‌های این توافق بسیار مغایرت دارد

شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در حین خروج از برجام، ادعا‌هایی را علیه این توافق مطرح کرد که با واقعیت‌ها فاصله زیادی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در بحث خروج از توافق هسته‌ای ایران منطقی را مطرح کرد که با تحلیل‌های منابع اطلاعاتی آمریکا و منابع خارجی مغایرت دارد. نگاهی به اظهارات وی در روز سه‌شنبه، این مسئله را عیان می‌کند.

  • ترامپ گفت: این توافق آن قدر بد مذاکره شده بود که اگر ایران کاملا هم به آن پایبند بماند دولت ایران می‌تواند در مدت کوتاهی تا مرز ساخت سلاح هسته‌ای برود.

منطقی که ترامپ درباره خروج از برجام مطرح کرد، با واقعیت‌های این توافق بسیار مغایرت دارد

 








  • ترامپ گفت: این توافق آن قدر بد مذاکره شده بود که اگر ایران کاملا هم به آن پایبند بماند دولت ایران می‌تواند در مدت کوتاهی تا مرز ساخت سلاح هسته‌ای برود.

واقع امر این است که منابع اطلاعاتی از این گفته حمایت نمی‌کنند. گفته می‌شد ایران هنگام انعقاد این توافق (به ادعای آسوشیتدپرس) چند هفته با بمب فاصله دارد، اما در طول مدت ۱۵ ساله این توافق، توان ایران در حدی محدود می‌شود که قادر به ساخت بمب نیست.

  • ترامپ تلویحا گفت ایران در این توافق دارد فریبکاری می‌کند، اما از زمان انعقاد این توافق، آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی به کرات پایبندی ایران را به این توافق تایید کرده است. این یافته را مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل هم تایید می‌کنند هرچند دولت ترامپ می‌گوید ایران از حدود تولید آب سنگین تجاوز کرده است.

بعد از سرآمدن ۱۵ سال، ایران می‌تواند سانتریفیوژ‌های مختلفی را به کار گیرد و محدودیت ذخیره‌سازی آن هم از میان می‌رود و می‌تواند کاملا به تولید اورانیوم با غنای بالا بپردازد. اما هیچ یک از مفاد این توافق مانع از تلاش غرب برای کنترل ایران از طریق تحریم‌ها نمی‌شود. این توافق همچنین شامل وعده‌ای از طرف ایران مبنی بر عدم پیگیری سلاح هسته‌ای است.

  • ترامپ گفت این توافق میلیون‌ها دلار پول که برخی از آن‌ها نقد بود به ایران داد.

اما واقع این است که قدرت‌های جهانی به ایران پول ندادند، بلکه این توافق اجازه داد ایران به پول خودش دسترسی پیدا کند که به عنوان بخشی از تحریم‌ها در خارج از ایران مسدود شده بود. پول نقد نیز اشاره به یک بدهی دولت آمریکا به ایران دارد که به زمان قطع روابط در دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد. ایران زمان شاه (معدوم) حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای تجهیزات نظامی به آمریکا داد، اما این تجهیزات هرگز تحویل نشد.

این معامله یکی از پیچیده‌ترین ادعا‌ها بود که چند دهه در محاکم جریان داشت. ایران به نوبه خود بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به شهروندان و شرکت‌های آمریکایی داد که به خاطر قطعی روابط معوق مانده بود.

  • ترامپ با اشاره به متحدان آمریکا گفت: «ما در درک این تهدید متحد هستیم و در این عقیده که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

واقع این است که چنین وحدتی به طرز مشخصی موجود نیست. اکثر متحدان آمریکا درباره تهدید از جانب ایران با آمریکا هم عقیده نیستند. آن‌ها معتقدند این توافق برای کنترل ایران کافی بود. انگلیس، فرانسه و آلمان از آمریکا خواهش کردند از این توافق خارج نشود. در میان متحدان اصلی آمریکا، اسرائیل معتقد بود این توافق کافی نیست، اما بقیه خیر.

  • ترامپ گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم شهر‌های آمریکا تهدید به نابودی شوند و اجازه نمی‌دهیم رژیمی که مرگ بر آمریکا می‌گوید به مرگبارترین سلاح روی زمین دست یابد.».

اما واقع این است که موشک‌های ایران نمی‌تواند به شهر‌های آمریکا برسد. برد این موشک‌ها به کل خاورمیانه (غرب آسیا) از جمله اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه می‌رسد، اما هرگز به نزدیکی آمریکا نمی‌رسد.

  • ترامپ گفت: «آن چه کار را بدتر می‌کند این است که مفاد مربوط به بازرسی در این توافق فاقد سازوکار کافی برای پیشگیری و ردیابی و مجازات فریبکاری است و حتی حق نامحدود برای بازرسی از موقعیت‌های مهمی نظیر تاسیسات نظامی را نمی‌دهد.»

واقع این است که این توافق به بازرسان اختیار عمل وسیعی برای اجرای کارشان در ایران می‌دهد، اما دسترسی نامحدود به هر جایی را نمی‌دهد. آژانس انرژی اتمی می‌تواند از هر محل اعلام شده هسته‌ای در هر زمانی بازدید کند و نیز می‌تواند درخواست دسترسی به هر محل مشکوکی را بکند. ایران ۲۴ ساعت وقت دارد اجازه این بازرسی را بدهد. اگر ایران نپذیرد، یک هیئت داوری این درخواست را بررسی می‌کند. بازرسان حدود ۲۰۰۰ مهر و موم بر روی تجهیزات و مواد هسته‌ای ایران گذاشته‌اند و شبکه‌ای از دوربین‌های نظارتی را در تاسیسات هسته‌ای کار گذاشته‌اند.

آژانس می‌گوید کارمندانش دو برابر مدت زمان سال ۲۰۱۳ در ایران بازرسی کرده‌اند.

­انتهای پیام/

گزارش آسوشیتدپرس درباره مغایرت ادعاهای ترامپ علیه برجام با واقعیت‌های موجود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.