قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

چون می‌دانستیم ترامپ به برجام وفادار نمی‌ماند، تصمیمات لازم اقتصادی گرفتیم

رئیس‌جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: ایران کشوری است که همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا هیچ گاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور شامگاه سه شنبه 18 اردیبهشت با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم؛ بر همان سخنی که از چهل سال پیش آن را می گفتیم و تکرار می کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

 

وی ادامه داد: تاریخ گذشته چهل ساله ما و حتی قبل از آن به خوبی به ما نشان داده که آمریکایی ها نسبت به ملت بزرگ ایران و ملت های منطقه همواره رفتار خصمانه ای داشتند.

روحانی با برشمردن برخی از اقدامات تاریخی خصمانه آمریکا، گفت: رفتار آمریکا در کودتا در ایران علیه دولت قانونی دکتر مصدق، مداخلاتشان در زمان رژیم گذشته، حمایتشان از صدام، همچنین سرنگونی هواپیمای مسافری ایرانی و کشتن انسان های بی گناه توسط ناو آمریکایی، اقداماتی که علیه مردم افغانستان، یمن خاورمیانه، شمال آفریقا و علیه ملت های دیگر جهان روا داشته اند.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند، این در واقع مصداقی بود بر کاری که آنها در ماه های گذشته به شکل دیگری انجام داده بودند؛ آمریکا بگوید از زمان توافق هسته ای تا امروز کِی به همه تعهدات خود عمل کرده است، جز چند امضا و چند بیانیه آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند یا نه؟

روحانی تصریح کرد: ملت ایران طبق اذعان آژانس بین المللی به تعهد خود وفادار بوده؛ دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته عمل کرده و اما امروز شاهد هستیم کشوری که به تعهدات بین المللی احترام نمی گذارد، کیست؟

وی با بیان اینکه برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده که آمریکا بخواهد اعلام کند از این توافق خارج می شود، افزود: برجام یک توافق چند جانبه و بین المللی بوده است؛ برجام توافقی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته، بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین المللی توجهی ندارد.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: قبل از برجام هم ترامپ تعهدات خود را نسبت به تغییرات آب و هوایی پاریس اعلام کرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد.

روحانی اضافه کرد: توافقات دیگری هم بود که ترامپ به آنها پایبند نماند، مثل توافقات تجاری و از آن خارج شد بنابراین این امر سابقه دار است.

وی اظهار کرد: مردم ما در همین دقایق شاهد بودند تنها رژیمی که از مواضع ترامپ حمایت کرد، رژیم نامشروع صهیونیستی بود، رژیمی که دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساند؛ همان رژیمی که روزی نیست که در تاریخ سیاسی و زندگی اش ظلم و جنایت علیه مردم منطقه و به ویژه ملت بزرگ فلسطین نباشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از این لحظه توافق برجام بین ایران و ۵ کشور است٬ ادامه داد: از این لحظه ۱+۵ ، یک خود را از دست داده و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: به سازمان انرژی اتمی دستور دادم آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند تا در صورتی که مورد نیاز باشد، غنی‌سازی صنعتی خودمان را بدون محدودیت آغاز کنیم و ما تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم؛ با دوستان و متحدین خودمان، با اعضایی که پای برجام و توافق برجام امضاء کردند و وفادار خواهند بود، به رایزنی می‌پردازیم.

روحانی افزود: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی ها، هماهنگی ها و مذاکرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری ۵ کشور می توانیم، همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده را به دست آوریم، علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی، تلاش ها و حرف های بی نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهند ماند و ما می توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم های خودمان را برداریم.

وی تصریح کرد: اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می رسانم. تاکید می کنم که مردم هیچ گونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند.

رئیس جمهور افزود: از هفته ها و ماه ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ به تعهدات بین المللی وفادار نیست و از جمله وفادار به برجام، بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسائل اقتصادی خودمان اتخاذ کردیم.

وی اضافه کرد: دولت از ماه ها پیش برای تمام شرایط برنامه لازم را آماده کرده است و مشکل حادی به هیچ عنوان نخواهیم داشت و از این مقطع تاریخی با اتحاد، هماهنگی و استقامت به خوبی عبور می کنیم.

روحانی با بیان اینکه امشب از یک نظر متاسفم که مردم آمریکا که مردمی بزرگی هستند، گرفتار زمامدارانی شدند که حیثیت آنها را زیر پا گذاشته اند، تاکید کرد: از طرفی خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است؛ بی تردید ما راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و من به زودی در مصاحبه مفصلی با مردم عزیز و بزرگوار مان صحبت خواهم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.