قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

رفتن به قبرستان و زیارت قبور اموات چه فایده ‏ای دارد؟ آیا پیامبر اجازه فرموده اند؟

پرسمان اعتقادی؛
رفتن به قبرستان و زیارت قبور اموات چه فایده ‏ای دارد؟ آیا پیامبر اجازه فرموده اند؟
از روایات فریقین استفاده می‏ شود که زیارت قبور مومنین دارای سه فایده است...

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، از روایات فریقین استفاده می‏ شود که زیارت قبور مومنین دارای سه فایده است که به اختصار به آن اشاره می‏ کنیم.


1- زیارت قبور مردگان باعث عبرت و پند زیارت‏ کننده می ‏شود و از خواب غفلت که بسیاری از انسان ها گرفتار آن هستند بیدار می ‏شود و آگاه می ‏گردد که زندگی دنیا برای همیشه باقی نیست و دست او روزی از این دنیا کوتاه می ‏شود و آنچه باقی و ماندگار است عمل صالح می ‏باشد و از این جهت تلاش می‏ کند که دست از حرص ‏و آز و طمع بردارد و با اعمال نیکو و رفتار شایسته خود را آماده ملاقات پروردگار نماید.

 

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در این ‏باره می ‏فرمایند:


زوروا القبور فانها تذکرکم الاخرة.{1}


«قبرها را زیارت کنید، زیرا موجب یادآوری آخرت و قیامت می‏ گردد»


همچنین در روایت دیگری{2} آن حضرت می ‏فرماید زیارت قبور مایه یادآوری مرگ می ‏گردد.


 
2- زیارت قبر مؤمن و قرائت قرآن و فاتحه و دعاء در نزد قبر او، موجب خشنودی و مغفرت آن مؤمن می‏ شود زیرا او از ثواب این اعمال بهره ‏مند و منتفع می‏ گردد و از این جهت وقتی کسی به زیارت آنها می ‏رود خوشحال می ‏شود.


 در روایتی از امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) می ‏فرماید:


زوروا موتاکم فانهم یفرحون بزیارتکم{3}


 «مردگانتان را زیارت کنید و همانا آنها با زیارت شما خوشحال می‏ شوند.



3- زیارت قبور علاوه بر ثوابی که برای مرده دارد پاداش فراوانی نیز برای زیارت ‏کننده دارد که ما به برخورداری از مغفرت و رحمت الهی می ‏گردد.


 امام رضا (علیه السلام) در این رابطه می ‏فرمایند:


من اتی قبر اخیه ثم وضع یده علی القبر و قرأ انا انزلناه فی لیلة القدر سبع مرّات امن یوم الفزغ الاکبر{4}


«آن کس که به نزد قبر مؤمن برادر آید و دستش را بر قبر گذارد و هفت مرتبه انا انزلنا فی لیلة القدر بخواند خداوند او را در روز قیامت «فزع اکبر» ایمن سازد» و نیز آن حضرت فرمود هر کس چنین کند خداوند او و صاحب قبر را بیامرزد.{5}



بنابراین بر مسلمانان است که در هر فرصتی به زیارت قبور مومنین به ویژه بستگان و ذی ‏الحقوق بشتابند تا بدین وسیله مشمول رحمت و مغفرت الهی گردند و موجبات خشنودی آنان که در زیر خروارها خاک آرمیده ‏اند را فراهم نمایند و هم خود از این وادی آرام و خاموش درس‏ های لازم را فراگیرند.

 

اما در رابطه با بخش دوم سؤال می ‏گوییم که روایات این فواید سه‏ گانه را اختصاص به مردان نداده‏ اند بنابراین از عمومیّت و شمول این روایات استفاده می‏ شود که زنان علاوه بر این از روایات شیعه و سنی استفاده می‏ شود که فاطمه دختر رسول گرامی اسلام هر هفته برای زیارت قبر عموی بزرگوار خود حمزه به احد می ‏رفت و در کنار قبر او نماز به جا می ‏آورد و برای آن شهید بزرگوار رحمت و مغفرت الهی را مسئلت می ‏نمود.{6}


همچنین براساس روایات اهل ‏سنت رسول ‏خدا (ص) به همسرش نحوه زیارت قبور را آموزش داد و فرمود به هنگام زیارت قبر بگوید: السلام علی اهل الدیّار من المومنین و المسلمین یرحم ‏الله المستقدمین منا و المستاخرین و انا ان ‏شاءالله بکم لاحقون{7} و عایشه نیز به زیارت قبور می ‏رفت{8} و از سوی دیگر از علماء اهل‏ سنت در روایت «لعن رسول ‏الله زورات القبور{9}» نهی کراهتی می ‏دانند، مؤلف کتاب مفتاح الحاجة که شرح صحیح این ماجد است می‏ گوید:


«علماء درباره نهی پیامبر بر دو قولند که آیا نهی تحریمی است یا کراهتی ولی اکثر آنان معتقدند که زن در صورتی که از فتنه مطمئن باشد می‏ تواند به زیارت قبر برود{10}.


البته نکته ‏ای که در اینجا قابل توجه است این است که زنان باید به هنگام زیارت اهل قبور از سرو صدا و گریه‏ های بلند و نیز از مخلوط شدن با مردان نامحرم پرهیز نمایند از این ‏رو برخی از فقهاء زیارت قبور را برای خانم ‏های جوان در صورتی تجویز کرده ‏اند که اختلاط وقاری همراه نباشد مؤلف کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه {11} می ‏نویسد:


 همچنان که زیارت قبور برای مردان جایز است برای زنان پیری که خوف فتنه نسبت به آنان نیست، نیز جایز است البته در صورتی که همراه ناله و فریاد نباشد که در این صورت حرام است اما نسبت به زنان جوانی که بر خروج آنها فتنه و فساد مترقب می‏ شود حرام است.



علامه محمد امین معروف به ابن عابدین از فقهاء بزرگ اصناف می‏ گوید:


قول صحیح ‏تر این است که زیارت قبور توسط زنان جایز است در شرح به یقین رسیده است که کراهت دارد به همان دلیل که مسئله تشییع جنازه گفته شد و دیگری گفته اگر زیارت قبور توسط زنان برای تازه‏ شدن حزن و گریه و ناله باشد همچنان که عادت زنان است جایز نیست و حدیث «لعن‏ الله...»، نیز بر همین صورت حمل شده است ولی اگر این زیارت برای عبرت گرفتن و طلب رحمت برای مرده باشد بدون اینکه گریه کند و ترک به قبور صالحان جوید، اشکالی ندارد و در صورتی که پیر باشند و اگر جوان باشند کراهت دارد همچنان که حاضر شدن آنها در مساجد برای نمازجماعت کراهت دارد.


آیت ‏الله سید محمد کاظم یزدی در کتاب مشهور خویش عمدة الوثقی پیرامون زیارت قبور چنین می‏ گوید:{12}


زیارت قبور مؤمنین و سلام بر آنها به این که بگوید «السلام علیکم یا اهل الدیار...» و قرائت قرآن و طلب رحمت و مغفرت برای آنان به ویژه در در روز دوشنبه و پنجشنبه و به خصوص در عصر این دو روز و صبح شنبه برای مردان و زنان به شرطی که بدون جزع و همراه صبر باشد مستحب است.



در پایان اشاره به این مطلب نیز لازم است که در پاسخ این پرسش علاوه بر آنچه بیان گردید، از کتاب و سنّت می‏توان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:


الف - قرآن کریم: «ولو انهم اذا ظلموا انفسهم جأوک...».{13}


«اگر به خود ستم کردند، سراغ تو می ‏آیند و استغفار می‏ کنند و تو ای محمد، برای آنان طلب مغفرت کنی...»


 این آیه به زیارت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حیات و ممات تشویق می‏ کند؛ چنان که سبکی می ‏گوید: علما از این آیه عمومیت؛ یعنی زمان حیات و وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) را استفاده کرده‏ اند، چون طبق روایات از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده: «حیاتی خیر لکم تحدثون و نحدث لکم و وفاتی خیر لکم تعرض علیّ أعمالکم...»{14}



ب - سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
روایات و احادیث بسیاری از رسول الله (صلی الله علیه و آله) در تشویق به زیارت قبر شریف خود، پس از رحلتش، نقل شده است : «من زار قبری وجبت له شفاعتی».{15}



ج - فعل صحابه :
عبدالرزاق و بیهقی و ابن عبدالبر روایت کرده ‏اند که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، هر جمعه به زیارت قبر عموی خود حضرت حمزه می ‏رفت و در آن جا نماز می‏ خواند و گریه می‏ کرد، حاکم نیشابوری می ‏گوید : سند و راویان این حدیث تماماً ثقه هستند.{16}

 


**************************

پی نوشت:


 [1].سوره نسأ، آیه 64/
 [2].طرح التثریب، ص 297/
 [3].السنن الکبری، ج 5، ص 245/
 [4].مصنف عبدالرزاق 3: 572 - مستدرک حاکم،ج 1، 377 - السنن الکبری 4، 131 - تمهید شرح مولا، 3، 234 - و از خلیفه ثانی و عبدالله بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر، ابتدأ قبر پیامبر(ص) را زیارت می‏ کردند، شفأ السقام، ص 44 و وفأ الوفأ 4، 1340/
 [1]. صحیح ابن ماجه، ج1، باب ما جاء فی زیارة القبور، ص113.
 [2]. صحیح مهم، ج3، باب «استئندان لنبی و به عزوجل فی زیارة قبرامه»، ص65.
 [3]. وسائل الشیعه، ج2، کتاب الطهارة، باب 54، حدیث5.
 [4]. وسائل الشیعه، ج2، کتاب الطهارة، باب 57، حدیث1.
 [5]. وسائل الشیعه، ج2، کتاب الطهاره، باب 57، حدیث5.
 [6]. مستدرک حاکم، ج1، ص277، وسائل الشیعه، ج2، کتاب الطهارة، باب5، ج2.
 [7]. صحیح مسلم، ج3، باب ما یقال عند و حول القبور، ص64.
 [8]. صحیح ترندی، ج4، کتاب الجنائز، باب ما جاء فی زیارة القبور، ص275.
 [9]. صحیح ابن ماجد کتاب الجنائز باب ما جاء فی النهی عن زیارة النساء القبور، ج1، ص478.
 [10]. حواشی ابن ماجه، ج1، ص114. طبع هند.
 [11]. الفقه علی المذاهب الاربعه، ج1، ص540.
 [12]. عروةالوثقی، ج1، فصل فی المستحبات قبل الدفن و حینه و بعده، مسئله 35.
 [13].سوره نسأ، آیه 64/
 [14].طرح التثریب، ص 297/
 [15].السنن الکبری، ج 5، ص 245/
 [16].مصنف عبدالرزاق 3: 572 - مستدرک حاکم،ج 1، 377 - السنن الکبری 4، 131 - تمهید شرح مولا، 3، 234 - و از خلیفه ثانی و عبدالله بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر، ابتدأ قبر پیامبر(ص) را زیارت می‏ کردند، شفأ السقام، ص 44 و وفأ الوفأ 4، 1340.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.