قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

نیویورک‌تایمز: ترامپ با خروج از برجام اعلام کرد تعهدات آمریکا بی‌ارزش است/ ایران به زانو در نخواهد آمد

روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا با خارج کردن این کشور از برجام، امضای واشنگتن در این توافق را زیر سوال برد.

نیویورک تایمز: ترامپ با خروج از برجام اعلام کرد تعهدات آمریکا بی ارزش است!به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: دونالد ترامپ شب گذشته آمریکا را از توافق هسته ای ایران که به خوبی در حال اجرا بود، خارج کرد. ترامپ برای خروج از برجام بهای بسیار گزافی پرداخت. این اقدام اتحاد واشنگتن و اروپا را در معرض خطر قرار داد و ارزش حرف و تعهدات آمریکا را زیر سوال برد. ترامپ با بی هدفی تمام و بدون ارائه طرحی جایگزین برای برجام از این توافق خارج شد. این اقدام نظم خاورمیانه را نیز برهم خواهد زد و خطر وقوع جنگی دیگر در این منطقه را قوت خواهد بخشید.

  

به نظر می رسد ترامپ تنها با کینه توزی سعی کرد توافقی را که از روز نخست «بد» و «شوم» خوانده بود، از بین ببرد. وی بدون توجه به محتوای توافق هسته ای و اعتبار گفته ها و تعهدات آمریکا در قبال این توافق، از آن خارج شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: مذاکرات هسته ای ایران از آغاز ارتباطی به برنامه های موشکی این کشور نداشت و تنها بر تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی اورانیوم تاکید داشت. به موجب این توافق، محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران اعمال شد و در قبال آن کشورهای اروپایی و آمریکا متعهد شدند تحریم های ضدایرانی خود را لغو کنند. مهم تر از همه این است که به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهداتش در قبال برجام عمل کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اما دولت ترامپ انتظار داشت توافق هسته ای ایران این کشور را به یکباره تغییر دهد و تمام خصوصیات تهران را مطابق میل آمریکا کند که امری غیرممکن است. این توافق یک قرارداد چندجانبه میان ایران و کشورهای 1+5 بود که تنها با موضوع هسته ای سر و کار داشت. آمریکا با خروج از این توافق در واقع ارزش امضای خود در توافقات بین المللی را به سخره گرفت و به شدت از اعتبار آن کاست. جهان قطعا متوجه این موضوع خواهد شد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: ترامپ که با تشویق و ترغیب مشاور امنیت ملی خود از برجام خارج شد، در خیالات خود می پندارد می تواند ایران را با اعمال تحریم های جدید و بازگرداندن تحریم های قبلی به زانو درآورد یا شاید هم بتواند به توافق گسترده تری با ایران دست یابد؛ اما تمام این ها خواب و خیال است. ایران همانند کره شمالی نیست. گزافه گویی ها و خودستایی های ترامپ برای ملتی که از دیرباز حاضر به پرداخت غرامت رویارویی با آمریکا بوده اند، کارساز نیست. ایران خشمگین خواهد شد، اما به زانو در نخواهد آمد. علاوه بر این، اتحاد دیپلماتیکی که در زمان انعقاد توافق هسته ای ایران در سال 2015 وجود داشت، در حال حاضر وجود ندارد. متحدان اروپایی از واشنگتن خشمگین و ناراحت هستند. چین و روسیه نیز به نوبه خود هرگز با آمریکا همراهی نخواهند کرد.

در انتهای این یادداشت آمده است: می توان گفت ترامپ در خروج از برجام بدون سنجیدن درست اوضاع، به نوعی فریب اسرائیل و عربستان را خورد. ترامپ تمام آنچه را که در طی گذشت سال ها به دست آمده بود، به یکباره از بین برد. شاید اروپایی ها برای نجات این توافق بتواند کاری کنند؛ اما بعید به نظر می رسد. ترامپ هر کاری خواسته انجام داده است. وی با ابراز نفرت خود از این توافق، همه چیز را نقض کرد و در خاتمه برای دستیابی به توافق بهتر ابراز امیدواری کرد! تصمیم وی در خصوص توافق هسته ای ایران یک قمار احمقانه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.