قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

معاون طرح و برنامه نیروی پدافند هوایی ارتش مطرح کرد؛

آمادگی پدافند ارتش برای مقابله با نسل پنجم و ششم تهدیدات هوایی

 

امیر سرتیپ دوم ثقفی‌فر گفت: نیروی پدافند توانسته است تا حد بسیار خوبی خودش را در مقابله با نسل پنجم و ششم تهدیدات هوایی مجهز کند.
به گزارش روابط عمومی ارتش به نقل از خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ مهدی ثقفی‌فر، معاون طرح و برنامه نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و از طراحان ارشد سامانه باور ۳۷۳، اظهار داشت: امروزه شکل تهدیدات تغییر کرده و از نسل سه و چهار غربی که نمونه‌های عینی آن در ارتش بعث عراق وجود داشت به نسل پنجم و ششم که جنگنده‌های راهبردی آمریکا و ناتو نمونه‌های عینی آن هستند، منتقل شده‌ است. در نیروی پدافند هوایی ارتش سامانه‌ های بومی و به روزی ساخته شده که کارکرد «جنگنده های پنهان‌کار» را بی‌اثر یا کم‌اثر می‌کند.
  وی با بیان اینکه ایران در رابطه «مقابله با ریز پرنده‌ها» جزو معدود کشورهای جهان است که دارای فناوری و تجهیزات ویژه است گفت: «پدافند لیزری» بخشی از عملکرد پدافند کشور و دستاوردهای خیره کننده آن است که در کلان‌شهرهایی مانند تهران، منهدم ساختن موفق ریز پرنده‌ها، به صورت «بی صدا» را در دستور کار دارد.
معاون طرح و برنامه نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: نسل جدید پنجم و ششم تهدیدات هوایی عموماً رادار گریز شده‌اند؛ اثر و رد خود را در نگاه رادار کور می‌کنند. علاوه بر این جنگنده‌های راهبردی بمبر و بمب افکن آنها نیز دارای چنین ویژگی‌هایی شده است.
امیر سرتیپ دوم ثقفی‌فر با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش در رابطه با پهپاد یا پرنده هدایت پذیر از دور، امروز به بلوغ و توانمندی رسیده است که بسیار بازدارنده و دشمن شکن است و یقینا دشمن این را خوب می‌داند، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران گوشه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با امور پهپادی خود را در یک نمایشگاه مقتدرانه که به عنوان رزمایش پهپاد ۳۱۳ نامگذاری شد را به نمایش گذاشت؛ انواع و اقسام پهپادهایی که آنجا رونمایی شد را همگان دیدند. پهپادهایی از نوع شناسایی، بمبر، اسکرمبل و جت اسکرمبل و پهپادهایی که مأموریت خاص و ویژه داشتند در آنجا به نمایش گذاشته شد.
وی ادامه داد: ما امروز به جایی رسیدیم که سکوهای پرنده پروازی‌مان بیش از دو ساعت و در ارتفاع بسیار بالا می‌توانند حضور پیدا کنند و اولین پرواز این نوع از سکوها را ان‌شاءالله به زودی خواهیم دید. امروز نیروی پدافند هوایی به سکوهای هواپایه اعم از سکوهای شناسایی، اشراف اطلاعاتی و سکوهای اینترسپتور و جنگنده رهگیری تجهیز شده که باید مأموریت خود را انجام دهند؛ با توجه به اینکه عامل خلبان از روی این پلتفرم‌ها حذف شده، ما نیاز داشتیم دقت سامانه‌های راداری خودمان را افزایش دهیم، نیاز داشتیم لینک داده‌های امن ارتباطی مان را ارتقا دهیم، نیاز داشتیم نرم افزارهای هوش مصنوعی روی پلتفرم‌های خودمان به وجود بیاوریم و تثبیت کنیم که این مجموعه بتواند به صورت روبوتیک مأموریت اسکرمبل و ردگیری هوایی را انجام دهد.
امیر سرتیپ دوم ثقفی‌فر در پایان اظهار داشت: نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی پدافند هوایی، تابع اوامر و فرمایشات فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) هستند. انتظارات ایشان از نیروهای دفاعی و نظامی، نظیر ندارد. نه تنها در پدافند بلکه در نیروی دریایی، هوایی و سایر نیروها تعریف شده است. مجموعه پدافند هوایی در بخش‌های مختلف جهادهای خودکفایی، صنایع وابسته و دانش بنیان، این فرمایشات را دنبال می‌کنند.
وی تاکید کرد: اگر امروز چنین اقتداری در بخش نیروهای مسلح و در نیروی پدافند هوایی به وجود آمده به جهت این است که ما دارای چنین سامانه‌های فرماندهی هستیم. سلسله مراتبی که در ارتش هستند، دقیقاً می‌دانند که این فرمایشات را به چه صورت به آنچه که باید، تبدیل کنند. این بزرگترین منبع توان و قدرت در نیروی مسلح است.
متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.