قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

بازتاب بیانات رهبری در رسانه های خارجی

ایران باید خود را در برابر تحریم‌ها مصون کند؛
بازتاب بیانات رهبری در رسانه های خارجی
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تاکید کردند که ایران باید خود را در برابر تحریم‌ها مصون کند و بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

به گزارش جام نیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ضمن پوشش بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با مردم قم نوشت: رهبر ایران اگرچه از مذاکرات هسته‌ای و تلاش‌های حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورش برای حل این مساله حمایت می‌کند، هنوز هم سخنانی ارائه می‌دهد که علیه دشمن و شیطان بزرگ است.


ایشان در این‌باره گفت: من با مذاکرات مخالفت نیستم، اما ما نمی‌توانیم به دشمنی همانند آمریکا اعتماد کنیم که می‌گوید تحریم‌ها نمی‌تواند فوری و یک‌جا لغو شود.


رهبر ایران که بالاترین مقام این کشور محسوب می‌شود مصون کردن ایران در مقابل تحریم‌ها را تنها راه محدودکردن قدرت مانور دشمن خواند و تاکید کرد: معنای اقتصاد مقاومتی همین است و تحقق این مهم وظیفه اصلی مسوولان کشور است.


آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین گفت که تحریم‌ها برای کشورش مشکل ایجاد کرده اما اگر دشمن شرط برداشته‌شدن تحریم‌ها را دست کشیدن ایران از ارزش‌هایش قرار دهد هیچ مسوولی آن را نخواهد پذیرفت.


شبکه خبری بلومبرگ نیز در این‌باره نوشت: رهبری ایران در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که این کشور هرگونه شرط برای لغو تحریم‌ها که موجب تضعیف غرور و ارزش‌های ایران شود را نمی‌پذیرد.


آیت‌الله خامنه‌ای ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تاکید کرد: ایران باید خود را دربرابر تحریم‌ها مصون کند و معنای واقعی اقتصاد مقاومتی همین است.


به گزارش بلومبرگ دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که بیش از یک سال است برای حل مساله هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های این کشور در جریان است، 18 ژانویه در ژنو برگزار خواهد شد.


هم‌چنین خبرگزاری ترند با اشاره به بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه گزارش داد: آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر این که تحرم‌ها فوری و یک‌جا لغو نخواهند شد تاکید کرد ایران باید خود در مقابل تحریم‌ها مصون کند.


ایشان در ادامه با حمایت از تلاش‌های رییس‌جمهور برای حل مساله هسته‌ای گفت که با مذاکرات ایران و گروه 1+5 مخالف نیست.


رسانه‌های دیگر جهان شامل شبکه خبری ای‌بی سی نیوز،‌ تایمز آوایندیا و یواس ای تودی نیز بیانات امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کردند.

توجه به مسئله عفاف و حجاب از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب

مساله فراموش شده؛
توجه به مسئله عفاف و حجاب از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب
ملازاده : اگر مصوبه قانونی که در زمینه عفاف و حجاب در کشور وجود دارد، تاکنون اجرا می‌شد وضعیت حجاب به شکل امروزی در جامعه وجود نداشت.

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، معاون قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی گفت: وضعیت حجاب در 95 درصد دستگاه‌های دولتی مطلوب است.

 علی ملازاده صبح امروز در جلسه حقوق شهروندی مازندران اظهار کرد: ارزیابی اولیه از ستاد صیانت از حقوق شهروندی استان‌ها انجام شد و هدف اصلی ما این است که موضوع صیانت از حقوق شهروندی در دستور کار استان قرار دارد به نحو مطلوب اجرایی شود و مسئولان استانی نسبت به مسئله حقوق شهروندی حساسیت بیشتری در برنامه کاری خویش داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: در این جلسات ابلاغیه شورای اجتماعی کشور مطرح و نسبت به لازم‌الاجرا کردن آن حساسیت ایجاد می‌کنیم.

 

ملازاده با اعلام اینکه در ستاد صیانت از حقوق شهروندی بحث گسترش عفاف و حجاب نیز مورد توجه است، ادامه داد: توجه به مسئله عفاف و حجاب از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم که مصوبات که در این زمینه وجود دارد اجرایی شود و اگر این مصوبات توسط دولت‌ها اجرایی می‌شد در حال حاضر با چالش حجاب در برخی مواقع مواجه نبودیم.

 

این مسئول با اشاره به اهمیت توجه به مسئله حقوق شهروندی در کشور گفت: توجه به مردم و خواسته‌های مردم در دوران امام راحل و نیز در حال حاضر توسط رهبر معظم انقلاب به کرات تذکر داده می‌شود.

 

ملازاده با اعلام اینکه مسئله ترویج عفاف و حجاب نیز به صورت جدی باید پیگیری شود، افزود: اگر مصوبه قانونی که در زمینه عفاف و حجاب در کشور وجود دارد، تاکنون اجرا می‌شد وضعیت حجاب به شکل امروزی در جامعه وجود نداشت.

 

وی با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب برای دستگاه ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: وظایف بیست‌و‌چهار‌گانه برای دستگاه‌ها در این مصوبه مشخص است که نیاز است متولیان در این زمینه دستورات ابلاغی را اجرایی کنند.

 

این مسئول خواستار بازنگری در برخی از برنامه‌های مهدهای کودک شد و گفت: برخی برنامه‌هایی که در مهدها اجرا می‌شود متناسب با نیازهای جامعه نیست.

 

معاون قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی خاطرنشان کرد: حجاب در 95 درصد ادارات کشور به خوبی انجام می‌شود، مشکلاتی در بخش خصوصی داریم که نیاز داریم به مسئولان مربوطه تذکراتی قانونی داده شود.

 

وی به مشکلاتی که در بحث حجاب در برخی موسسات دولتی وجود دارد اشاره کرد و گفت: برخی از متولیان بانک‌ها در پاسخ به تذکرات به کم شدن مشتریان خود اشاره می‌کنند که این موضوع مورد اعتراض جدی ما قرار گرفت به این دلیل که مردم در بخش خصوصی و موسسات به‌دنبال رفع مشکلات و تنگناهای مالی هستند که از طریق گلوگاهی که در بخش دولتی داریم نیاز است در صدور مجوز برای این بخش‌ها دقت نظر انجام شود.

 

 

فارس

وجود دانش یک عامل مهم و تأثیرگذار در استحکام نظام اسلامی است





نایب رئیس مجلس:

وجود دانش یک عامل مهم و تأثیرگذار در استحکام نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: در کنار آرمان‌گرایی برای استحکام نظام اسلامی وجود دانش به عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار مطرح است.

 حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد شهادت شهید سرلشکر منصور ستاری و 11 نفر از همرزمانش که در محل فرماندهی آموزش‌های هوایی شهید خضرایی برگزار شد، گفت: در کنار آرمان‌گرایی برای استحکام نظام اسلامی وجود دانش به عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار مطرح بوده و باید ملت ایران قله‌ها و مرزهای دانش را فتح کند و این راهبرد نظام و دغدغه سکاندار نظام اسلامی است.

در این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سرلشکر سلیمی مشاور ارشد فرمانده معظم کل قوا، امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، حجت الاسلام جلیلی صفت رئیس اداره عقیدتی سیاسی این نیرو و جمع دیگری از مسئولین کشوری و لشکری و نیز خانواده معظم شهدا و مردم شهید پرور کشورمان برگزار شد؛نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط امروز نفت تیر خلاص بر کشورهای تک محصولی است که تمام ارزش‌های آنها مبتنی بر اقتصاد تک محصولی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه اظهار داشت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون مدیریتی و نیروهای مسلح از آیه کریمه "واعدلهم مستطعم من قوه" نشات می‌گیرد که همواره اشاره به صف آرایی دو اردوگاه توحید و شرک دارد. 

نایب رئیس مجلس ادامه داد: یکی از مسائلی که برای کشورهای منطقه و جهان مطرح بوده و آن در ملاقات با سران خارجی به طور شفاف لمس کرده‌ایم، این است که چگونه مستکبرین نسبت به سال‌های گذشته تغییر رفتار داده‌اند و آن‌هایی که روزی تهدید نظامی می‌کردند امروز جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت راهبردی و تأثیرگذار می‌شناسند و چرا آن‌هایی که روزی دم از تحریم و تهدید می‌زدند امروز با یک هیئت مقتدر که تکیه‌گاهش نیروهای مسلح است در یک میز مذاکره می‌کنند. 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تأکید کرد: ملت ایران توانسته تحریم‌ها، بلوکه شدن ذخایر ارزی، و فتنه 88 را پشت سر بگذارد و حماسه اقتدار آفرین 24 خرداد را خلق کرده و براساس راهبرد رهبر معظم انقلاب به عنوان یک نماد قدرت در منطقه و جهان تبدیل شود. 

وی با اشاره به اهمیت کلید واژه‌های قدرت گفت: آرمان‌گرایی نگاه به افق‌های بلند، داشتن علم و دانش از عوامل اقتدار جمهوری اسلامی بوده و نگاه کلانی که در اتحاد کشورهای اسلامی است و وجود متحدینی مثل عراق و سوریه و کشورهای منطقه که منافع اسلامی را سرلوحه کار قرار داده‌اند از عوامل اصلی اقتدار می‌باشد. 

نایب رئیس مجلس با اشاره به شکست خفت‌وار اعراب در جنگ 6 روزه مقابل رژیم صهیونیستی اظهار داشت: مقاومت اسلامی در جنگ 33 روزه، 22 روزه و 51 روزه شکست سختی بر دشمن تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی وارد کردند.

وی ادامه داد: در کنار آرمان‌گرایی برای استحکام نظام اسلامی وجود دانش به عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار مطرح بوده و باید ملت ایران قله‌ها و مرزهای دانش را فتح کند و این راهبرد نظام و دغدغه سکاندار نظام اسلامی است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به دستیابی به یک اقتصاد بزرگ و پویا و دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از اصول اقتدار افزود: با این روش می‌توان منابع طبیعی ارزشمند ما با بالاترین ارزش افزوده ممکن به فروش برسد و این نقشه راه ما است. 

وی ادامه داد: ما به دنبال اقتصادی هستیم که بودجه جاری آن قطره‌ای به مواد خام تکیه نداشته باشد.

ابوترابی‌فرد با بیان این که تحریم و کاهش قیمت نفت یک فرصت طلایی برای جهش بوده ادامه داد: برای استحکام ساختاردرونی نیاز به یک قدرت اقتصادی و دفاعی بازدارنده در عمل و نه در شعار هستیم که یکی از نقاط کلیدی آن وجود نیروهای مسلح بازدارنده است. 

نایب رئیس مجلس با مطرح کردن بیانات مقام معظم رهبری درباره پاسخ جدی به هر گونه تهدیدات ادامه داد: آیا اگر اقتدار نیروهای دفاعی نباشد امکان مطرح کردن چنین سخنی وجود دارد؟ دنیا با واقعیت‌ها و نه با کلمات و واژه‌ها روبه روست و نیروهای مسلح ما اعم از ارتش و سپاه با مدیریت فرماندهی معظم کل قوا توانسته با دنیای استکبار مقابله کند و با قدرت با آنها سخن بگوید.

وی تاکید کرد: قدرت‌های نظامی شیطانی اردوگاه غرب نمی‌توانند هزینه تعرض به آسمان، دریا و زمین جمهوری اسلامی را برآورد کنند و راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران و تجربه دفاع مقدس و تجاوزهای مکرر استکبار به ملت‌های مظلوم باعث شده که آن‌ا نتوانند برآورد هزینه تعرض به حریم جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند.

ابوترابی‌فرد خاطر نشان کرد: راهبرد ما این است که به یک قدرت بازدارنده برای امنیت ایران، منطقه و خلیج فارس تبدیل شویم و در این عرصه از اهداف تعریف شده پیش گرفته‌ایم.

وی در پایان با برشمردن خصوصیات شهید ستاری گفت: شهید ستاری دانش را برای موفقیت نیروی هوایی و اقتدار آن به کار گرفت که نتیجه آن عملیات مهم هفتم آذر بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: مهم نیست که از چه سلاح‌هایی استفاده می‌کنیم مهم این است که با استفاده از تبدیل دانش به فناوری پیروز جنگ باشیم.

 سورنا ستاری، فرزند شهید ستاری و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم بیستمین سالگرد بزرگداشت شهید ستاری در جمع خبرنگاران درباره همکاری‌های دانش بنیان این معاونت با نیروهای مسلح گفت: همکاری‌های لازم با نیروهای مسلح از جمله شرکت(پنها) هلی‌کوپترسازی را داریم و تا حد توان با ارگان‌های مرتبط با جهاد خودکفایی همکاری خواهیم کرد. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به پیروزی‌های به دست آمده در هشت سال دفاع مقدس خاطر نشان کرد: زمانی که تمام دنیا در خلیج فارس و نقاط مختلف به دشمن کمک می‌کرد نوع تفکر به سمت تفکر دانش بنیان بود و مهم نبود که چه سلاحی در دست داریم و تلاش بر این بود که با تبدیل دانش به فناوری پیروز جنگ باشیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده معظم شهدای حادثه 15 دی ماه سال 73 تجلیل شد

نجات نفتکش ایران در 120 مایلی جنوب شرق موکلا





در ادامه مأموریت ناوگروه سی و دوم ارتش پس از رزمایش مشترک؛

نجات نفتکش ایران در 120 مایلی جنوب شرق موکلا

ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک فروند نفتکش ایرانی را در 120 مایلی سواحل موکلای یمن از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک فروند نفتکش ایرانی را در 120 مایلی سواحل موکلای یمن از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، ناوگروه سی و دوم نداجا متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر که پس از اتمام رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) به منظور تأمین آبراه های بین المللی در محدوده شمال اقیانوس هند و خلیج عدن به ادامه مأموریت خود پرداخت، توانست یک فروند نفتکش ایرانی را از چنگ دزدان دریایی نجات دهد.

یک گروه از قایق های تندرو دزدان دریایی در 120 مایلی جنوب شرق موکلا (یمن) قصد نزدیک شدن و تعرض به کشتی نفتکش ایرانی را داشته که با هوشیاری تیم همراهی نیروی دریایی ارتش، منجر به درگیری می شود و پس از آن با حضور به موقع ناوگروه سی و دوم ارتش و انجام  تیراندازی و آتش پرحجم ناوشکن جماران، قایق های دزدان دریایی متواری می شوند و نفتکش ایرانی بدون آسیب نجات یافت.

گفتنی است، ناوگروه سی دوم نیروی دریایی ارتش در طول مأموریت خود توانسته است در چهار مرحله نفتکش های ایرانی را از حمله دزدان دریایی نجات دهد.

ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر است که مأموریت خود را از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس همزمان با عاشورای حسینی آغاز کرده بود و در مسیر مأموریت به منظور تأمین امنیت خطوط مواصلاتی کشورمان پس از عبور از تنگه هرمز، رأس الکوه، دریای عمان، رأس الحد، دریای عربی، جزیره مصیره، رأس المدرکه، مجمع الجزایر کوریا و موریا، رأس المربط، المکلا، رأس الفرتاک، رأس الکلب، خلیج عدن، کشور جیبوتی، جاروب، بندر لاسک، شارخط، الشیر، رأس الزولوما، الخَور، رأس الاراه از کشور جیبوتی و بندر صلاله عمان بازدید داشته است و همچنین در رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش نیز شرکت داشت

فشار خونتان را تنظیم کنید

به گفته پزشکان:
فشار خونتان را تنظیم کنید
اگر در افراد درجه یک خانواده‌اتان فرد مبتلا به فشار خون دارید یا اگر می خواهید در دوران سالمندی از فشار خون در امان باشید راهکارهای زیر را از دست ندهید.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای داشتن دوره سالمندی سالم و فرار از ابتلا به فشار خون باید از دوران کودکی یک سری نکات را رعایت کنیم که این نکات به شرح زیر است:

 

1-از غذاهای متنوع استفاده کنید به عبارت دیگر روزانه از مواد غذایی موجود در 5 گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه‌های سبزی‌ها، شیر و پروتئین به مقدار توصیه شده مصرف کنند.

 

2-از غذاهای سرشار از فیبر نظیر نان سنگک و جو از نوع کم نمک، ماکارونی سبوس دار، میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید.

 

3-روزانه از سبزی‌ها و میوه‌ها به مقدار بیشتری استفاده کنید(حداقل 5 وعده در روز)

 

4-روغن‌های گیاهی را به جای روغن‌های حیوانی انتخاب کنید.

 

5-غذاهایی با حداقل اسید چرب ترانس و اشباع انتخاب کنید. از مصرف غذاهای سرخ شده، گوشت پر‌چرب، کیک‌ها، کلوچه و شیرینی‌ خامه‌ای پرهیز کنید.

 

6-نان‌هایی را صرف کنید که در آن از جوش‌شیرین استفاده نشده باشد.

 

7-مصرف غذاهای کنسروی و غذاهای آماده را که در خارج از منزل تهیه می شوند را محدود کنید.

 

8-برای بهبود طعم غذا به جای نمک از انواع سبزی‌های معطر، سیر، آب لیمو و آب نارنج استفاده کنید.

اعمال روز 17 ربیع الاول

 

اعمال؛
اعمال روز 17 ربیع الاول
چگـونه مسلمانان قانع شدند که روز ولادت پیامبرشان که اعظم از همه پیامبران است به این مرتبه از تعظیم و گرامیداشت باشد که کمتر از تعظیم مسیحیان است میلاد عیسى علیه السلام را.

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سید بن طاووس در کتاب اقـبال می گوید: گروهى از مسـیحیان و جـمـعـى از مـسلمین را یافتم که تعظیم فراوانى از روز ولادت حضرت عیسى علیه السـلام مى نمایند و تعجب کردم کـه چگـونه مسلمانان قانع شدند که روز ولادت پیامبرشان که اعظم از همه پیامبران است به این مرتبه از تعظیم و گرامیداشت باشد که کمتر از تعظیم مسیحیان است میلاد عیسى علیه السلام را.

 

این جمله ایشان عین حقیقت هست. باید قبول کنیم که ما در بزرگداشت میلاد پیامبر که بالاترین نعمت خداوند متعال بر انسانها بوده، خیلی کوتاهی می کنیم. در حالیکه روز 17 ربیع الاول یکی از روزهای مهم سال؛ می باشد.

 

امروز، روز بزرگى براى تاریخ اسلام بلکه تاریخ بشریت است؛ روز ولادت نبى مکرم و رسول اعظم اسلام، حضرت محمّدبن‏ عبداللَّه و همچنین روز ولادت امام به ‏حق‏ ناطق، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام‏ و برکات این روز به خاطر آن ولادت عظمى‏ و ولادت امام بزرگوار، امام جعفر صادق، براى مسلمانها بسیار عظیم است.


یکی از نشانه های اهمیت اینگونه روزها؛ اعمال و آدابی است که توصیه شده انجام بدهیم. برای این روز هم اعمال فراوانی نقل شده که بخشی از آنها عبارتند از:

1- غسل کردن.

2- زیارت پیامبر و امیرمؤمنان از دور یا نزدیک‏.

3- روزه‏دارى. طبق روایت، روزه‏دارى در این روز برابر با روزه یک سال است.

4- دو رکعت نماز هنگام بالا آمدن آفتاب.

در هر رکعت پس از حمد، ده بار سوره قدر و ده بار سوره توحید خوانده شود.

5- گرامى داشتن مسلمانان و صدقه دادن.

6- جشن و شادى کردن.

7- به مشاهد شریفه رفتن.

البته هر کدام از این اعمال توضیحاتی دارند که می توانید به کتابهای مثل مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی مراجعه کنید.

شعر جالب در مورد امام زمان(ع)

تقدیم به همه دوستان حضرت؛
شعر جالب در مورد امام زمان(ع)
هادی اصفهانی مقدم به مناسبت سالروز امامت و ولایت امام زمان(عج) شعری را سروده است.

به گزارش جام نیوز، هادی اصفهانی مقدم به مناسبت سالروز امامت و ولایت امام زمان(عج) شعری را  سروده است که تقدیم به محضر آن حضرت و علاقه مندان آن می شود:

 

دیدم که خلایق همه بر گرد تو گردند

برحجر و مقام و قد وبالای تو گردند

 

سعی است کنارت که همه سعی برآن است

در بین صفا مروه به دنبال تو گردند

 

سنگی است که بوسیدن آن گشته سعادت

با بوسه به آن در پی آن خال توگردند

 

اندر عرفات اشک زهجران تو ریزند

قربانی آن چهره زیبای تو گردند

 

با آه و فغان در پی مادر همه گشتند

با آ ن همه امید به دنبال تو گردند

 

چون چشم بر آ ن قبه خضرا ء بنشاندند

از حضرت خاتم(ص) همه جویای تو گردند

 

بین الحرمین باز نگاهی به تو دارند

در خاک بقیع در پی آ ن حال تو گردند

 

گاهی که روند در نجف شاه ولایت

اندر حرمش باز به دنبال تو گردن

 

در غربت دوران همگی چشم براهند

درکرب و بلا گاه به دنبال تو گردند

 

در صحن عمو تشنه لبان باز بگردند

با عشق پی چهر ه چون ماه تو گردند

 

سرداب کنون عقده گشای دل آنان

گویند در آنجا که بدنبال تو گردند

 

روح الله ما عمر به راه تو نهاده

یاران غیورش همه دنبال تو گردند

 

سید علی خامنه ای همچو علمدار

با امت جدت همه دنبال تو گردند

 

هادی که ندید آ ن گل زیبای حسن(عج) را

تا صبح قیامت پی یاران توگردد

 

 


مشرق

آیا خیرات و صدقات افراد، تأثیری بر وضعیت میّت در قبر دارد؟

پرسش و پاسخ؛
آیا خیرات و صدقات افراد، تأثیری بر وضعیت میّت در قبر دارد؟
مردگان در هر شب جمعه می آیند و فریاد می کنند ای اهل من، ای فرزندان من، ای خویشان من، به ما مهربانی کنید، ما را به خاطر بیاورید، ما را فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید.

سوال: آیا خیرات و صدقات افراد، تأثیری بر وضعیت میّت در قبر دارد؟

پاسخ: بلی، آن چه که مسلم است انسان بعد از مرگ دستش از عمل کوتاه می شود و با اعمالی که از پیش فرستاده چه نیک و چه بد مأنوس و همدم است. ولی با توجه به روایات متعدّدی که از معصومین نقل شده است در می یابیم که اعمال نیکی که به نیّت مرده انجام می گیرد سبب نجات و رهایی او از عذاب ها و فشارهای قبر است و حتی سبب رهایی او از عذاب آخرت میشود. و بالاتر اینکه خود مردگان از فرزندان و خویشان خود انتظار دارند که به فکر آنها بوده و برایشان صدقات و خیراتی بدهند.

 

چنانچه ازکتاب لبّ اللباب قطب راوندی مروی است که مردگان در هر شب جمعه می آیند و فریاد می کنند ای اهل من، ای فرزندان من، ای خویشان من، به ما مهربانی کنید، ما را به خاطر بیاورید، ما را فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، بدرستیکه ما در زندان تنگی و اندوه و زاری و غم و سختی هستیم به ما رحم کنید و بخل نکنید به دعا و صدقه و شاید خدا به ما رحم کند. (1)

 

و در جامع الاخبار نیز از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند: برای مردگان خود هدیه بفرستید، پس گفتند هدیه مرده ها چیست؟ حضرت فرمود: صدقه و دعا و افزودند: ارواح مؤمنین هر جمعه به آسمان دنیا، مقابل خانه های خود می آیند و با گریه فریاد می کنند ای پدر، مادر و خویشان و اهل من بر ما مهربانی کنید خدا شما را رحمت کند آن چه در دست ما بود عذاب و حساب آن برای ماست و نفعش برای غیر ما می باشد.

 

پس به یک درهمی یا قرص نانی یا جامه ای به ما مهربانی کنید که خداوند شما را از جامه ی بهشت می پوشاند. آنگاه رسول خدا گریستند. بحدّی که قدرت بر سخن گفتن نداشتند. (2) و روایت دیگری از حضرت فاطمه زهرا (س) که در وصیّت خود به حضرت علی (ع) فرمودند: چون من وفات کردم شما مرا غسل بده و تجهیز کن و بر من نمازگزار و مرا داخل در قبر کن و در لحد بسپار و خاک بر روی من بریز و نزد من بنشین و در مقابل صورتم قرآن و دعای بسیار بخوان، زیرا که آن ساعت، ساعتی است که مرده محتاج به انس گرفتن با زنده است. (3)

 

و سید بن طاووس (ره) از حضرت رسول (ص) روایت کرده که فرمود: بر میّت ساعتی سخت تر از شب اول قبر نمی گذرد پس مردگان خود را بر صدقه رحم کنید و اگر صدقه نیافتید، نماز گذارید. به این نحو: دو رکعت نماز که در رکعت اول حمد و دو مرتبه «توحید» و رکعت دوم حمد و ده مرتبه «تکاثر» و در بعد از نماز بگوید «الّلهم صلّ عَلی مُحمد و آل محمد وابعَث ثَوابَها الی قَبر ذلکَ المیّت فلان بن فلان»، «پس خداوند در همان ساعت هزار ملک به سوی قبر او می فرستد تا او را از تنگی قبر نجات دهند. (4)