قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

هافینگتون‌پست: حضور ایران در عراق به امریکا ربطی ندارد

دامه واکنش‌ها به F4 ایرانی؛
هافینگتون‌پست: حضور ایران در عراق به امریکا ربطی ندارد
با توجه به رابطه نزدیک ایران و عراق، اعتراض به حضور ایران در حریم هوایی عراق گزینه‌ای برای امریکا نیست. ما به دعوت دولت عراق آن‌جا هستیم. ما اجازه نداریم بگوییم چه کار کنند و چه کار نکنند. این کشور آن‌هاست.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، واکنش ها به خبر تأیید نشده حضور جنگنده‌های ایرانی در حمله به مواضع داعش در عراق در حالی ادامه دارد که سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: «برای تایید رسمی این خبر شما (خبرنگاران) باید از مقام‌های ایرانی سوال کنید.»

 


در همین باره وب‌سایت شبکه تلویزیونی "24 نیوز" (i24news) نوشت: «تهران قبلاً اعلام کرده بود که در مقابله با حملات گروه های جهادگرا به بغداد و اماکن مقدس شیعیان در عراق "به طور مستقیم" وارد عمل خواهد شد.»

 


این شبکه خبری افزود: «سردار حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، در ماه نوامبر اعلام کرد که تهران "آماده است تا به نیروهای عراقی تجهیزات نظامی بدهد" و به بغداد در مبارزه اش علیه تروریسم یاری رساند.»

 


بر اساس این گزارش، در ماه اوت، مسعود بارزانی، رهبر منطقه خودگردان کردستان، اعلام کرد که «محموله ای شامل تسلیحات و مهمات ازسوی ایران برای نیروهای کردی که با جهادگرایان سنی در عراق درحال مبارزه اند، تأمین شده است». این اطلاعات ازسوی رییس دیپلماسی ایران، محمد جواد ظریف، نیز مورد تأیید قرار گرفت.
  


بر اساس این گزارش، در ماه اوت، مسعود بارزانی، رهبر منطقه خودگردان کردستان، اعلام کرد که «محموله ای شامل تسلیحات و مهمات ازسوی ایران برای نیروهای کردی که با جهادگرایان سنی در عراق درحال مبارزه اند، تأمین شده است». این اطلاعات ازسوی رییس دیپلماسی ایران، محمد جواد ظریف، نیز مورد تأیید قرار گرفت.
 


24 نیوز در پایان گزارش خود افزود: «فیلیپ اسمیث، کارشناس و متخصص دانشگاه مریلند در زمینه پژوهش پیرامون گروه های تندرو، براین باور است که لازمه انجام این نوع عملیات هوایی، همکاری میان ایران و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا است. او دراین خصوص می گوید: "من نمی دانم نیروی هوایی ایران چطور می تواند بدون هماهنگی با امریکا در آسمان عراق عملیات نظامی انجام دهد. این یک شرط لازم است و آنها گزینه دیگری ندارند. این جبهه نبرد تحت تسلط امریکایی ها و نیروهای هوایی کشورهای ائتلاف است." »

 

 

سند 24 نیوز




همچنین روزنامه امریکایی "هافینگتون پست" (HuffingtonPost) در مقاله‌ای، حضور ایران در آسمان عراق را با همکاری امریکا و انگلیس دانست و نوشت: «فهرست کشورهایی که مواضع داعش در عراق را بمباران می‌کنند تاکنون شامل متحدان کلاسیک امریکا بوده است، مثل کانادا، انگلیس و فرانسه. حالا به نظر می‌رسد امریکا یک شبه‌متحد جدید در آسمان این کشور دارد: ایران. »

 


بر اساس این مقاله، یک مقام امنیتی آمریکا روز دوشنبه به هافینگتون پست گفته است که «امریکا از بمباران ایران در همان حریم هوایی که هواپیماهای ائتلاف به رهبری امریکا علیه داعش فعالیت می‌کنند باخبر است.»

 


این مقام که هافینگتون پست نام وی را فاش نکرده است بیان داشت: «بعید است تا زمانی‌ که این کشور شیعه مورد تهدید داعش قرار دارد، بمباران هوایی را کنار بگذارد. تا زمانی‌که نیروهای هوایی امریکا از عملیات ایران احساس خطر نکنند، نیازی به واکنش امریکا نیست. بمباران ایران در نزدیکی مرز این کشور صورت گرفته که با منطقه عملیاتی امریکا و ائتلاف متفاوت است.»



این مقام امریکایی گفت: «ما قبل از این تاریخ‌ها از بمباران ایران در عراق اطلاع داشتیم و ارتش امریکا می‌داند که این هواپیماها متعلق به  نیروی هوایی ایران است.»
 


این روزنامه امریکایی افزود: «در حالیکه گزارش‌های قبلی حاکی از رساندن سلاح و تجهیزات به دولت عراق بوده است، اما بیانات این مقام، اولین مهر تایید بر حضور نیروی هوایی ایران در مبارزه علیه داعش است.»

 


هافینگتون پست تأکید کرد: «دلیل این‌که امریکا این سطح از درگیری ایران را به چالش نمی‌کشد این است که دولت اوباما ایران را به عنوان متحدی تاکتیکی در خاورمیانه به حساب می‌آورد. این موضع با توجه به این که برخی از متحدان امریکا نظیر اسرائیل و کشورهای عربی مثل عربستان و امارات در مقابل ایران احساس خطر می‌کنند، مناقشه‌برانگیز است.»

 


روزنامه معتبر امریکایی با اشاره به حمایت های ایران از دولت عراق، خاطرنشان کرد: «ایران پیش از هدف قرار دادن مواضع داعش توسط امریکا در ماه اوت، شروع به کمک‌رسانی به دولت عراق کرده بود. به رغم حضور امریکا، این کشور هنوز نفوذ زیادی در دولت عراق دارد و ارتباطش با شبه‌نظامیان شیعه در این کشور بسیار نزدیک است. در ماه سپتامبر یک فرمانده ارشد ایرانی تهدید کرد که در صورت تهدید مرزهای کشورش، در عمق خاک عراق به داعش حمله خواهد کرد.»

 


هافینگتون پست  می‌گوید که مقامات امریکایی ماه گذشته به این تحریریه این روزنامه گفته‌اند: «امریکا می‌داند که در هر دو کشور عراق و سوریه، باید با قوانین ایران بازی کنند. با توجه به این‌که ممکن است افزایش حضور نظامی آمریکا در عراق موجب تحریک ایران و شبه‌نظامیان شیعه شود، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.»

 


مقام نظامی امریکا در بخش دیگری از گفتگو با این روزنامه امریکایی گفت: «با توجه به رابطه نزدیک ایران و عراق، اعتراض به حضور ایران در حریم هوایی این کشور گزینه‌ای برای امریکا نیست. ما به دعوت دولت عراق آن‌جا هستیم. بنابراین ما اجازه نداریم بگوییم چه کار کنند و چه کار نکنند. این کشور آن‌هاست.»

 

 

سند هافینگتون پست

 



همچنین چندی پیش نشریه هفتگی دفاعی "آی اچ اس جینز" (HISJane's) که وابسته به شرکت اطلاع‌رسانی تجاری در زمینه مباحث نظامی و دفاعی انگلیس می باشد، به حضور نظامی ایران در آسمان عراق اشاره کرده‌و گفته‌ بود: «هواپیمای ایران در ویدئوی الجزیره که اواخر نوامبر از این شبکه تلویزیونی پخش شد مشخص است.»

 


اما این نشریه انگلیسی نتوانست ایرانی بودن این جت را تایید کنند. آی اچ اس جینز اشاره کرد که «تنها ایران و ترکیه از این نوع هواپیما استفاده می‌کنند».
 

 


گفتنی است جان کری وزیر امور خارجه امریکا از رد یا تأیید انجام این حملات توسط ایران خودداری کرده است. با این حال وی گفته است: «اگر ایران در محل خاصی با داعش در حال مبارزه است و این کار تأثیری داشته باشد، تأثیر نهایی آن در مجموع مثبت خواهد بود.»
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.