قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

اولین انفجار متراکم کهکشانی

علم و فناوری جهان؛
اولین انفجار متراکم کهکشانی
تیمی بین‌المللی از منجمان به رهبری «دکتر جیمز گیچ» از دانشگاه هرتفوردشایر، برای نخستین بار مرحله انفجار گاز در تکامل کهکشانی را آشکارسازی کرد‌ه‌اند.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، این منجمان گاز متراکمی کشف کرده‌اند که از کهکشانی فشرده موسوم به SDSS J0905+57 با سرعت بیش از دو میلیون مایل در ساعت به بیرون منفجر می‌شد.

 

برد این گاز تا فواصل ده‌ها هزار سال نوری و با فشار شدید می‌رسید. این فشار ناشی از تشعشع ستارگانی است که در مرکز کهکشان با سرعت بالا شکل می‌گیرند و این موضوع می‌تواند دارای مضامینی مهم برای تکامل کهکشان باشد.

 

تیم علمی از تلسکوپ رادیویی Plateau de Bure Interferometer واقع در کوه‌های آلپ فرانسه استفاده کرد و با شناسایی مولکول منوکسیدکربن، دانشمندان توانستند میزان گاز هیدروژن موجود در این انفجار کیهانی را بدست آورند.

 

ستاره‌ها از ابرهای هیدروژنی زاده می‌شوند، بنابراین با حذف این گاز، کهکشان می‌تواند به سرعت شکل‌گیری ستاره‌ای‌اش را غیرفعال کند. چنین گازی می‌تواند بیش از یک میلیارد خورشید تولید کند.

 

جریانات گاز گرم و یونیزه‌شده کهکشان‌ها فرآیندی شناخته‌شده هستند اما مشاهدات تیم علمی در مورد مقادیر بزرگ گاز سرد و فشرده که با خشونت از نواحی مرکزی کهکشان به فضا ساطع می‌شود، کشفی جدید به شمار می‌آید.

 

این یافته‌ها دارای مضامینی مهم برای چگونگی تنظیم رشد ستارگان در کهکشان‌هاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.