قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

پرونده خرید خدمت سربازی باز شد/چشم غایبان میان‌سال به رأی نمایندگان

"سربازی" مفهومی که تمام پسران ایرانی به نوعی به آن آشنا و درگیر بوده و به قول معروف سربازی شتری است که در خانه همه آقایان می‌خوابد.

در این میان کمتر پسر جوانی است که دغدغه سربازی نداشته باشد، بر اساس قانون هر جوان برای دفاع از سرزمین خود وظیفه‌ای به نام سربازی بر عهده دارد که این موضوع نسبت معینی با نقش افراد در جامعه و زندگی اجتماعی دارد.

البته برخی از جوانان هم هیچ علاقه‌ای برای حضور در خدمت سربازی نداشته و به نوعی غیبت می‌کنند؛ اگر در میان آشنایان، فامیل‌ها و دوستان نگاهی بیاندازید حتما جوانانی هستند که به دوره سربازی نرفته‌اند که این موضوع تبعاتی را برای خود فرد و افراد خانواده وی به‌دنبال دارد.


 

  در این میان کمتر پسر جوانی است که دغدغه سربازی نداشته باشد، بر اساس قانون هر جوان برای دفاع از سرزمین خود وظیفه‌ای به نام سربازی بر عهده دارد که این موضوع نسبت معینی با نقش افراد در جامعه و زندگی اجتماعی دارد.

البته برخی از جوانان هم هیچ علاقه‌ای برای حضور در خدمت سربازی نداشته و به نوعی غیبت می‌کنند؛ اگر در میان آشنایان، فامیل‌ها و دوستان نگاهی بیاندازید حتما جوانانی هستند که به دوره سربازی نرفته‌اند که این موضوع تبعاتی را برای خود فرد و افراد خانواده وی به‌دنبال دارد.

از طرف دیگر امنیت هر جامعه ای فوری ترین و ضروری ترین نیاز آن جامعه است و صد البته نیروهای مسلح جامعه نیز برای حفظ این امنیت و تامین آرامش مردم به سرباز نیاز دارند.

حال هر کشوری به فراخور شرایط جامعه‌اش روشی را برای حضور جوانان در خدمت سربازی تعیین کرده است به طور مثال در برخی کشورها دوره سربازی حرفه‌ای ایجاد شده و در برخی کشورها مانند ایران سربازی به صورت عام بوده و تمام پسران موظفند دوره خدمت سربازی را بگذرانند، بر اساس آمارهای اعلام شده در حدود 41 کشور خدمت وظیفه عمومی انجام نمی شود اما از طرف دیگر حدود 26 کشور قانون سربازی را اجرا می‌کنند.

خدمت وظیفه عمومی سربازی از دوران قبل از انقلاب تا کنون انجام شده و مسئولان مربوطه به فراخور وضعیت کشور مدت زمان سربازی را کم یا زیاد می‌کردند، به طوری که مسئولان سازمان نظام وظیفه در سال جاری مدت سربازی را به 24 ماه افزایش دادند. حال دولت پس از گذشت چند ماه از تصمیم این سازمان، در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد تازه ای در رابطه با معافیت دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است.

دولت در لایحه بودجه سال 94 به مجلس پیشنهاد کرده است که فروش خدمت سربازی در قالب جدیدی احیا شود. در صورت تصویب نهایی این بند «به دولت اجازه داده می‌شود تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 10 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند».

خرید خدمت وظیفه عمومی قفل مشکلات سربازی را می‌شکند

این پیشنهاد در حالی به مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در فضای مجازی و میان مسئولان و نمایندگان مجلس نظرات متفاوتی مطرح است به طوری که محمدصالح جوکار عضو کمیسیونامنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به‌عنوان یکی از موافقان خرید سربازی می‌گوید که در شرایط کنونی میزان بالای غیبت‌های طولانی مدت جوانان از حضور در سربازی مشکلات بسیاری را برای بخشی از جامعه ایجاد کرده است، به طوری که غایبان دوره خدمت ضروری به‌علت نداشتن کارت‌ پایان خدمت، از بخشی از خدمات شهروندی محروم هستند.



نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت برای حل مشکلات غایبان طولانی خدمت دوره سربازی ماده قانونی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده که با تصویب آن می‌توان گره کور این افراد را باز کرد.

اجرای قانون خرید سربازی به نظر مثبت ستاد کل نیروهای مسلح بستگی دارد

محمد اسماعیلی یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، تصویب و اجرایی شدن ماده قانونی فروش دوره سربازی برای غایبان ده ساله را منوط به تأیید و نظر مثبت ستاد کل نیروهای مسلح می‌داند و می‌‌گوید اگر نظر مثبت و منفی این ستاد در نظر نمایندگان بسیار تأثیرگذار است.


 وی ادامه داد: اجرای یک ساله قانونی فروش دوره سربازیشاید بتواند بخشی از مشکلات پیرامون این حوزه را برطرف کند، اما دولت قطعا باید برای این حوزه چاره‌ای بیاندیشد.

خرید سربازی موجب تشدید بی‌عدالتی می‌شود 

در این میان حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اما نظر مخالفی نسبت به موضوع خرید سربازی دارد، زیرا معتقد است که این اقدام موجب افزایش بی‌عدالتی و نارضایتی قشر متوسط و پایین جامعه می‌شود و هیچ نتیجه دیگری ندارد.

وی ادامه داد: این اقدام دولت این پیام را صادر می‌کند که همه چیز در کشور خریدنی است، از طرف دیگر در شرایط کنونی وضعیت تعداد سربازان در کشور روبه کاهش است و این موضوع قطعا به کاهش چندباره جمعیت سربازان می‌انجامد.

حاجی‌دلیگانی افزود: نظام وظیفه و سازمان های متولی باید راه حلی برای جذب افرادی که سربازی نرفته‌اند، بیاندیشد نه اینکه راه برای خرید و فروش آن باز شود.

مردان حدودا 30 ساله در دوره سربازی هیچ جایگاهی ندارد

اما سیدباقر حسینی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در جواب به نظرات مخالف و انتقادها می‌گوید، باید وضعیت جوانانی که هم‌اکنون از سن حضور در سربازی گذشته‌اند، مشخص شود، زیرا شرکت یک مرد حدودا 30 ساله در دوره سربازی هیچ جایگاهی ندارد و دولت برای حل مشکلالت این افراد بهترین راه‌حل را تعیین کرده است.


وی ادامه داد: اما قطعا نباید موضوع خرید سربازی به تمام افراد با هر وضعیتی تسری یابد، زیرا این اقدام موجب تشدید ناعدالتی در جامعه شده و جوانان ثروتمند به راحتی به هر قیمتی سربازی را می‌خرند اما جوانان قشر متوسط و پایین توان این اقدام را ندارند.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که از زمان انتشار خبر خرید سربازی، جامعه واکنش‌هاس بسیاری را به آن نشان داده است به طوری که مثالا یکی از کاربران نسبت به این خبره می‌گوید"پس ما هم غیبت کنیم. چون احتمالا ده سال دیگه معاف میشیم،البته این برای چندمین بار که چنین مزایایی رو برای مشمولین غایب شامل میشن که خودش انگیزه زیادی رو برای مشمولین ایجاد کرده که غیبت کنن" همچنین یکی دیگر از کاربران گفته"مشمولانی که غیبتشون ده ساله یعنی به طور متوسط الان 28 تا 32 سالشونه یا بیشتر، با اضافه وزن و کم تحرکی که ایرانی ها دارند هم واقعا سربازی مفیدی نمیتونن داشته باشند  و این موضوع فقط وقت تلف کردنه، بنابراین به نظر من دولت حقوق خوب به کسانی بده که دوست دارن خدمت نظام کنن "

اما محمدصالح جوکار درباره این موضوع می‌گوید که پیشنهاد تازه دولت در رابطه با خرید دوره خدمت سربازی به هیچ وجه مشوق جوانان برای غیبت در این دوره نیست، زیرا این ماده قانونی قرار است که به مدت یکسال اجرایی شده و تنها برای افرادی که ده سال برای حضور در دوره خدمت غیبت داشته‌اند، به کار گرفته می‌شود، از این رو هیچ جوانی نمی‌آید برای خرید سربازی خود را در این مدت از خدمات شهروندی محروم کند.

یکی دیگر از محورهای پیشنهاد قانونی دولت برای خرید سربازی در لایحه بودجه 94، اختصاص اعتباری حدود 10 هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلحاست که شاید این موضوع نمایندگان مجلس را ترغیب به تصویب و اجرای آن از سوی دولت کند، اما محمد اسماعیلی درباره این موضوع می‌گوید که درآمدهای این موضوع هیچ تأثیری در بنیه دفاعی ندارد و مسئولان باید راه‌‌های دیگری را برای تقویت این بخش بیابند.

حال با ارائه لایحه بودجه سال 1394 به مجلس باید تا یک ماه دیگر منتظر ماند تا دید که نظر نمایندگان مجلس در صحن علنی قوه مقننه نسبت به موضوع خرید سربازی چگونه است./

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.