قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

آمریکا: مذاکرات سخت می‌شود/ کمیته‌ویژه برای بازرسی از مراکز‌نظامی












مروری بر آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای؛
آمریکا: مذاکرات سخت می‌شود/ کمیته‌ویژه برای بازرسی از مراکز‌نظامی
مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود. روزنامه "لس‌آنجلس‌تایمز" نوشته است که آمریکا خواستار دسترسی فوری به مراکز نظامی ایران نیست و پیشنهاد کرده که تیم ویژه‌ای برای این کار تشکیل شود.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، تنها بیست روز به مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 باقی مانده است. هرچه به روزهای پایانی نزدیک می‌شویم فضای تحلیل‌ها و اظهارنظرهای دولتمردان، سیاستمداران و رسانه‌های جهانی بیشتر به سوی این مذاکرات متمایل می‌شود.

 

در جدیدترین اظهارنظر طرف مقابل، رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که "یک مقام ارشد دولت آمریکا" دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران را "بسیار دشوار" خوانده است.

 

 

 

 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (20 خرداد) بدون آنکه نامی از این مقام ارشد بیاورد، از قول او نوشت: «همانطور که بعد از لوزان انتظار می رفت بخش بعدی این فرآیند خیلی سخت خواهد بود چون وارد جزئیات می شویم.»

 

به گفته وی، طرفین بحث‌های مفصلی درباره دسترسی به مراکز نظامی ایران خواهند داشت.

 

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) با اشاره به این بخش از گفته‌های این مقام آمریکایی، مخالفت رهبر ایران با بازرسی از مراکز نظامی را یادآور شده است: «این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی با مسئله بازررسی از مراکز نظامی ایران مخالفت کرده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخته که توافق هسته‌ای احتمالی باید امکان بازدید از مراکز نظامی ایران را هم فراهم آورد.»

 

 

 

 

بی بی سی نیز به نقل از رویترز ادامه سخنان این مقام ارشد دولت آمریکا را چنین آورده است: «ما می دانیم تا زمانی که مساله راستی آزمایی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی را به هر شکل مناسب حل نکرده باشیم، توافقی در کار نخواهد بود.... و این شامل دسترسی مدیریت شده به طیفی از مراکز و مکان هاست تا این معامله جوش بخورد.»

 

ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند، اما از اظهارات طرفین چنین بر می‌آید که همچنان اختلافات بسیاری وجود دارد.

 

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان از روز چهارشنبه با گفتگوهای هسته‌ای عراقچی و تخت‌روانچی با هلگا اشمیت معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز شده است. روز سه‌شنبه نیز کارشناسان دو طرف، مذاکراتی چهارساعته داشتند.

 

 

 

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گزارش داده که گفت‌وگوهای روز چهارشنبه با هدف «کاستن از موارد اختلافی و تکمیل متن توافق» هسته‌ای انجام شده است.

 

به نوشته ایرنا، زمان‌بندی لغو و تعلیق تحریم‌ها و نحوه اجرای تعهدات ایران از جمله محورهای این مذاکرات است.

 

سایت بی بی سی، همچون دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی، از اختلافات موجود خبر داده است: گفته می شود که همچنان اختلافاتی در مورد مسائل مهم مثل نحوه کاهش یا لغو تحریم ها و نحوه بازرسی از مراکز اتمی یا نظامی مرتبط احتمالی ایران باقی است.

 

این رسانه دولتی انگلیس در ادامه نوشت: آیت الله خامنه ای گفته است که "اجازه نمی دهیم از هیچیک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود."

 

تونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در نطقی گفته بود که آمریکا توافقی را نخواهد پذیرفت که براساس آن اجازه "دسترسی به هر کدام از سایت های ایران که برای تصدیق صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران لازم است داده نشود."

 

 

کری در بیمارستان

 

 

با این حال رسانه های آمریکایی گزارش داده اند که نمایندگان آمریکا در اتاق مذاکره خواستار دسترسی فوری به این مراکز نیستند.

 

به نوشته لس آنجلس تایمز آنها اشاره کرده اند که حاضرند یک کمیته ویژه وقت لازم برای بررسی اعتراض ایران و ارزیابی شواهد این کشور پیش از بازرسی را داشته باشد.

 

بنابه این گزارش، 1+5 پیشنهادی را بررسی کرده اند که براساس آن درخواست بازرسی توسط یک کمیته ارزیابی شود. این کمیته متشکل از نمایندگاه 1+5، ایران و احتمالا اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

اجازه دسترسی به مراکز نظامی تنها زمانی داده خواهد شد که اکثریت نمایندگان کمیته آن را تایید کنند.

 

به نوشته لس آنجلس تایمز براساس این پیشنهاد، کمیته مزبور حداکثر ۳۰ روز وقت خواهد داشت تا در مورد درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران تامل کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.