قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

نظارت بر اجرای تحریم‌های ضدایرانی یکسال دیگر تمدید شد













با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل؛
نظارت بر اجرای تحریم‌های ضدایرانی یکسال دیگر تمدید شد
شورای امنیت ده سال پیش با این ادعا که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است، تحریم‌های ظالمانه علیه ایرانیان را وضع کرد و کمیته‌ای هشت نفر را مأمور نظارت بر اجرای تحریم‌ها کرد.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شورای امنیت سازمان ملل، مأموریت کمیته هشت نفره نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران را برای یک دوره یکساله دیگر تمدید کرد.

 

بر اساس قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شد، ماموریت این کمیته تا ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ (۱۹ تیرماه ۱۳۹۵) تمدید شده است.

 

به نوشته بی بی سی، در صورتی که ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع رسیده بودند و این توافق با هدف لغو تحریم های سازمان ملل به تصویب شورای امنیت رسیده بود، می توانست به معنی این باشد که دیگر نیازی هم به تمدید ماموریت این کمیته وجود ندارد.

 

سایت رادیو فرانسه هم خبر داده است که  "به‌گفتۀ دیپلمات های حاضر در سازمان ملل، تا پیش از مشخص شدن نتیجۀ این مذاکرات، تغییری در نحوِۀ نظارت بر اجرای مجازات ها داده نخواهد شد."

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصمیم یاد شده به این معنی است که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل به رغم نزدیک شدن به پایان زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در روز ۱۱ تیرماه، آماده نیست تا در رژیم تحریم‌ها علیه تهران تغییری ایجاد کند.

 

 

 

 

کمیته ۸ نفره نظارت بر اجرای تحریم های سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۰۶ زیر نظر وزیر خارجه پیشین گرجستان تشکیل شد.

 

پرونده ایران در اسفند ۱۳۸۴ (هشتم مارس ۲۰۰۶) از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارجاع شد.

 

شورای امنیت تاکنون ۶ قطعنامه علیه پرونده اتمی ایران تصویب کرده است. این قطعنامه ها، پایه تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است.

 

در هنگام تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کمیته نظارت بر تحریم ها تشکیل شد که وظیفه آن بررسی این است که چه کسانی و به چه طریقی هدف تحریم ها هستند و بر اجرای تحریم ها هم نظارت می کنند.

 

ایران با گروه ۱+۵ که شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت به همراه آلمان است هم اکنون در وین پایتخت اتریش سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع اتمی اند که قرار است به تحریم های ایران پایان دهد.

 

قرار است متن این توافق در شورای امنیت تصویب شود و طی یک قطعنامه جدید به تحریم های سازمان ملل پایان داده شود.

 

 

 

 

 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.