قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

روحانی: در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم/ تحریم‌های هسته‌ای لغو شد/ تندورهای آمریکا نگران شدند

جدیدترین خبرها از وین؛
روحانی: در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم/ تحریم‌های هسته‌ای لغو شد/ تندورهای آمریکا نگران شدند
پیام توئیتری حجت الاسلام حسن روحانی برای آغاز اجرای برجام: «برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک.»
جام نیوز

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، دقایقی پیش با قرائت بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم موگرینی اجرای برجام آغاز شد.

 

جدیدتری خبرها از وین:

 

*** ظریف که عازم تهران شده در صفحه فیسبوکش نوشت: «با حمایت و مقاومت شما برجام اجرایی شد و تحریم‌ها رفع گردید.حال نوبت همه ماست که با بهترین بهره‌برداری از شرایط جدید، همدل و هم‌زبان برای ساختن فردایی بهتر تلاش کنیم. شاد و سربلند باشید.»

 

تندروهای آمریکا نگران‌تر شدند

*** "اد رویس" رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده تندرو جمهوری خواه، با اانتشار بیانیه ای از آغاز مرحله اجرایی توافق هسته‌ای انتقاد کرد و با لحنی تند مدعی شد: «حالا آیت الله‌ها بدون این که نیاز به تقلب داشته باشند می‌توانند سوخت هسته‌ای صنعتی تولید کنند و همواره در یک قدمی دست یابی به سلاح هسته‌ای باشند.»

 

*** "باب کورکر" سناتور ایالت تنسی در سنای آمریکا در واکنش به اجرای توافق و لغو تحریم های ایران گفت : من مخالف این توافق اتمی معیوب با ایران هستم و نگران آنم که با اجرای آن و برداشته شدن تحریم ها، اهرم فشار ایران تقویت شود.

 

*** آیپک(لابی صهیونیست‌ها در آمریکا): اجرای برجام برای آمریکا و متحدانش خطرناک است.

 

*** "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشرو دموکرات‌ها برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از آزادی زندانیان آمریکایی و اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران نوشت: «اما نباید از ایران به علت زندانی ها تشکر کرد. آنها (زندانیان) به صورت غیرمنصفانه در ایران زندانی شدند توسط رژیمی که همچنان صلح در خاورمیانه را تهدید می‌کند.»

 

***‌ به نوشته بی بی سی، وزیر خارجه بریتانیا، فیلیپ هاموند، با صدور بیانیه‌ای از اجرایی شدن برجام استقبال کرده است.

در این بیانیه آمده است: «توافق هسته‌ای که بریتانیا هم فعالانه در شکل‌گیری آن مشارکت داشت خاورمیانه و بقیه نقاط جهان را امن‌تر خواهد کرد. سالها تلاش مصرانه و صبورانه دیپلماتیک و کار تکنیکی بسیار دشوار بالاخره ثمر داد و توافق هسته‌ای به مرحله اجرا رسید.»

 

*** محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در توییتر توافق اتمی ایران را نشانه ای قدرتمند دانست برای اینکه "گفت و گو، انصاف، احترام و اعتماد سازی بهترین راه حل اختلاف است".

 

 

*** سایت صدای آمریکا وابسته به وزارت خارجه آمریکا: خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی ۴۲ صفحه‌ای جزئیات رفع تحریم‌های ایران را اعلام کرد.

 

 

**‌* خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داده که تصمیم کاخ سفید برای وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران، تنها به علت مذاکرات محرمانه میان محمدجواد ظریف و جان کری متوقف شده بوده است.

این خبرگزاری می گوید، اواخر ماه دسامبر، در روزهایی که باراک اوباما برای تعطیلات سال جدید به هاوایی رفته بود، جان کری او را مطلع کرد که به گفته وزیر خارجه ایران، وضع تحریم های جدید موشکی احتمالا روند گفتگوهای (محرمانه) برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را با مشکل روبرو خواهد کرد.

به گزارش رویترز، اوباما بعد از برگزاری کنفرانس های ویدئویی متعدد با مشاوران و دولتمردانش در واشنگتن، به این نتیجه رسیده که نباید به مذاکرات محرمانه برای آزادی زندانیان خدشه وارد کرد و از شانس آزاد شدن قریب الوقوع آمریکایی‌های زندانی در ایران کاهید. (هشدار ظریف به کری)

 

*** روسیه از آغاز مرحله اجرایی توافق هسته ای استقبال کرد. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه به اینترفکس گفته: «امیدوار است اکنون همه طرف‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند و همچنان در ادامه راه مسئولانه رفتار کنند تا در سایه آن امنیت منطقه و جهان تقویت شود و در راس آن خاورمیانه و حوزه خلیج فارس امن‌تر شود.»

 

*** بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از فرا رسیدن روز اجرای توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی استقبال کرده است.

 

*** بی بی سی: دقیقا لحظه‌ای بعد از اتمام سخنان کری، رابرت پتینجر، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا که میهمان برنامه زنده فاکس نیوز است با "گمراه کننده" خواندن سخنان آقای کری گفت ایران در آینده و بعد از 15 سال آزادانه دوباره کارهای خودش را انجام خواهد داد و همین الان هم آزمایش موشکی بالستیک کرده است. او منتقد جدی دولت باراک اوباما است.

 

*** سایت آمریکایی رادیوفردا: لورن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از آغاز اجرای برجام استقبال کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که ایران در مسایل دیگر منطقه نیز به این شکل همکاری کند.

 

 

سخنان جان کری

*** به نوشته رسانه‌های غربی، ‌جان کری در مقابل خبرنگاران حاضر شد. وی می گوید که باید به سرعت به پروازش برسد و حرفهایش کوتاه خواهد بود.

 

*** کری می گوید که آزادی زندانیان آمریکایی و مبادله آنها نتیجه یک روند طولانی دیپلماتیک و مستقل از مذاکرات اتمی بوده، اما زمینه آن به واسطه مذاکرات اتمی و باز شدن مسیرهای دیپلماتیک فراهم شده است.

 

*** کری ادامه داد: به آزادی زندانیان آمریکایی زیاد نمی پردازم چرا که پرزیدنت اوباما به زودی در این مورد به تفصیل سخن خواهد گفت.

 

*** کری: برای رسیدن به این نقطه ایران گام‌های اساسی برداشت که خیلی‌ها وقوع آن را باور نداشتند.

 

***‌ وزیر خارجه آمریکا: امروز روزی است که آمریکا، متحدانش، خاورمیانه و همه جهان احساس امنیت می کند چرا که یک خطر هسته ای رفع شده است.

 

*** جان کری گفت که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس فردا به تهران می رود تا زمینه ادامه اجرای توافق جامع را فراهم کند.

 

*** کری در کنفرانس خبری بعد از آغاز برجام گفت: «زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید یک بمب هسته‌ای از ۲ تا ۳ ماه به یک سال افزایش یافته است.»

 

*** جان کری: امروز ما بیشتر از هر زمانی امیدوار به اجرای کامل توافق هسته‌ای هستیم.

 

*** وی افزود: با وجود همه این‌ها، ما همچنان نگرانی‌های خودمان را همچون دیگران در مورد ایران داریم. اما می‌دانیم که وضعیت منطقه حتما پیچیده‌تر می‌شد اگر برنامه هسته‌ای ایران با این توافق متوقف نمی‌شد.

 

*** جان کری در پایان سخنانش از باراک اوباما و همه رهبران کشورهای مذاکره کننده تشکر کرد که تلاش کردند به دیپلماسی برای حل این بحران فرصت دادند.

 

*** بی بی سی نوشت: آقای کری از همه دست اندرکاران درگیر در جریان مذاکرات و شکل گیری توافق هسته‌ای تشکر کرد و شخصا نام برد از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان اتمی ایران.

 

از فرمان اوباما تا توئیت روحانی

*** پیام توئیتری حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران: «برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک.»

 

*** جان کری، وزیر خارجه آمریکا همزمان با خانم موگرینی و آقای ظریف طی بیانیه‌ای تایید کرد ایران به تعهداتش عمل کرده و از نظر آمریکا تحریم های مورد اشاره در توافق هسته ای با ایران از هم اکنون مطابق توافق نامه برداشته می‌شود.

 

*** به نوشته بی بی سی، کاخ سفید متن حکم حکومتی باراک اوباما در این ارتباط را منتشر کرد.

 

*** دویچه وله هم نوشت: اوباما با صدور فرمانی، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را لغو کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز اندکی پس از تایید شدن انجام تعهدات ایران از سوی آژانس اعلام کرد که کشورش همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرده است.

 

*** کاخ سفید در کنار انتشار حکم حکومتی باراک اوباما، نامه او خطاب به کنگره آمریکا را هم منتشر کرده که طی آن رئیس جمهوری آمریکا رسما نمایندگان کنگره را از تصمیم خود برای صدور حکم حکومتی در ارتباط با توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم های این کشور، مطلع کرده است.

 

 

 

تحریم ها لغو شدند

*** محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی متن بیانیه مشترک اجرای برجام را قرائت کردند. آن‌ها برجام را "استوار و موثر" توصیف کردند. تحریم‌های اروپا، سازمان ملل و آمریکا علیه ایران لغو شد.

 

*** محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در یک کنفرانس خبری بیانیه مشترک بیانیه اجرای برجام را قرائت کردند. موگرینی گفت که امروز(۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی ماه) تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و تحریم‌های مصوب سازمان ملل متحددر چارچوب برجام لغو می‌شود. وی گفت که اتحادیه اروپا به‌زودی جزئیات دقیق لغو این تحریم‌ها را اعلام و راه را برای "توسعه اقتصادی ایران" باز خواهد کرد.

 

 

بیانیه آمانو

*** بیانیه‌ی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی ایران منتشر شد. آمانو تایید کرد که ایران همه‌ی تعهدات خود را اجرایی کرده است. گزارش آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ارائه شده است.

 

*** به گزارش رویترز در بیانیه آمانو به روشنی اعلام شد: «ایران به تمام تعهدات توافق وین در ماه ژوئیه گذشته برای اجرای برجام عمل کرده است و برای اجرای برجام مانعی درمیان نیست.»

 

*** آمانو در این بیانیه نوشت: «به تمام کسانی که این واقعیت را ممکن کردند، به‌ویژه به کشورهای گروه ۵+۱،ایران و آژانس بین‌المللی اتمی تبریک می‌گویم. امروز روز مهمی برای جامعه بین‌الملل است.»

 

*** امانو همچنین تاکید کرد که روابط ایران و آژانس از امروز وارد "مرحله‌ای تازه" شد.

 

*** او هم‌چنین اعلام کرد تا زمان تصویب مجلس ایران، دولت ایران به شکل داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.