قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

غربی های به دنبال گمشده خود در دنیای مدرن

به بهانه گسترش اسلام؛
غربی های به دنبال گمشده خود در دنیای مدرن
گسترش اسلام در میان توده‌های مردمی و تعمیق شناخت مسلمانان از اسلام، خود به‌عنوان برگ برنده نفوذ اسلام واقعی و اصیل می‌تواند در تداوم موج اسلام‌گرایی در غرب مهم و حیاتی به نظر آید.
 اسلام غربی های به دنبال گمشده خود در دنیای مدرن
 جام نیوز

 به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بررسی موج اسلام‌خواهی با گرایش‌های مختلف که امروزه در حال وقوع است در نوع خود جالب به نظر می‌رسد، چراکه پس از آشکار شدن ماهیت لیبرالیسم و مارکسیسم، غرب دیگر پاسخ‌گوی خلأ ایجاد شده در زندگی مردم که ناشی از نفی خداست، نیست. آثار زشت این دو مکتب مادی که در قالب جنگ و خونریزی به اسم آزادی و نیز بی‌عدالتی، بیچارگی، مسائل روانی، زیرسؤال بردن هویت خانواده و هنجارها در جامعه گسترش پیدا کرده؛ همه و همه منجر شده است تا اسلام برای مردم غرب پدیده‌ای جذاب، جدید، نو و دارای ظرفیت‌های فراوان در پاسخ‌گویی به نیازهای فطری جوامع بشری باشد.

 

 

گسترش اسلام در میان توده‌های مردمی و تعمیق شناخت مسلمانان از اسلام، خود به‌عنوان برگ برنده نفوذ اسلام واقعی و اصیل می‌تواند در تداوم موج اسلام‌گرایی در غرب مهم و حیاتی به نظر آید.

 

 

بدیهی است نظام سلطه غرب برای تداوم سیطره خود بر سرزمین‌های اسلامی، دیگر با رویکرد سخت‌افزاری همچون اعزام نیروی نظامی به کشورهای اسلامی و استقرار ناوهای هواپیمابر جنگی در خلیج فارس اقدام نخواهد کرد بلکه راهبرد جنگ نرم و ترویج اسلام‌هراسی می‌تواند بهترین نتایج را برای دشمنان اسلام به همراه داشته باشد.

 

 

در چنین شرایطی دولت‌های غربی در ادامه توطئه‌های نخ‌نمای خود با ایجاد گروه‌های تروریستی و حمایت از آنان در صدد ضربه زدن به جوامع اسلامی هستند. سال گذشته پس از هجوم دو تروریست داعشی به دفتر نشریه اسلام‌ستیز شارلی ابدو در فرانسه، کارکنان و مسئولان این نشریه به جای مقابله با تروریست‌های داعشی و محکومیت آنها، مواضع اسلام‌ستیزانه خود را ادامه داده و کاریکاتورهایی در توهین به حضرت محمد(ص) طراحی کردند.

 

 

در واکنش به این حرکت فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه ما با دین سر ستیز نداریم؛ اما علیه تروریسم مبارزه می‌کنیم در ظاهر تیرها را به سمت تروریست‌ها نشانه گرفت، اما در واقع با کمک‌های چند میلیون دلاری به این نشریه برای چاپ مجدد کاریکاتورهای توهین‌آمیز، عیناً خوش رقصی خود را برای شبکه‌های صهیونیستی و علیه مسلمانان به اثبات رساند.

 

همچنین دیگر مروجان اسلام‌هراسی در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، آلمان و … با تزریق پول به این نشریه موج اسلام‌هراسی را به بالاترین درجه خود رساندند؛ در حالی که عقلای غرب می‌توانستند با محکومیت دو جانبه رضایت افکار عمومی جهان اعم از مسلمانان و مردم فرانسه را جلب کنند، لیکن رسانه‌های غربی بار دیگر افکار عمومی غرب و جهان را علیه آموزه‌های رحمانی اسلام و پیامبر اکرم(ص) بسیج کردند.

 

رویکرد مدعیان عقلانیت و احترام به مقدسات اسلام در غرب جای بسی تأسف دارد و به نظر می‌رسد بهترین شیوه برای مقابله با موج اسلام‌هراسی استکبار تبیین آموزه‌های صلح‌محور و همراه با محبت پیامبر مهربانی(ص) است.

 

در تبیین آموزه‌های نبوی باید گفت که اسلام نبوی، اسلامی سراسر صلح، مهر و محبت است؛ بنابراین باید به صاحبان خرد در غرب اعلام کرد که سیره نبوی و آموزه‌های پیامبر اسلام(ص) در بین مردم نه تنها بر مبنای جنگ نبود بلکه بر پایه رحمت و محبت بود. در اصل اساس کار رسول خدا(ص) بر پایه صلح بود حتی با مشرکان؛ هیچ‌گاه دیده نشد که ایشان به دنبال جنگ، نزاع و تنش باشد.

 

باید این نکته را مورد تأکید قرار داد که حضرت محمد(ص) پیش از صلح حدیبیه و در سال دوم هجرت پیمان مدینه را منعقد کردند یعنی صلح با یهودیان و مشرکان مدینه، لذا رسول اکرم(ص) نه تنها با مسلمانان بلکه با مشرکان و اهل کتاب پیمان صلح می‌بستند.

 

لازم است غرب مدعی آزادی بیان و مدعی احترام به مقدسات و مردم بداند که حتی جنگ تحمیلی مشرکان با پیامبر(ص) همراه با صلح‌محوری بود؛ ایشان تأکید می‌کردند برای خدا و برای رساندن پیام خدا که رحمت، صلح، خیر و برکت و هدایت است به پا خیزید و در جنگ اگر توانستید در مواجهه با دشمنان اسلام با اندرز و گفت‌و‌گو مشکل را حل کنید و اگر دشمن مقاومت کرد و سد راه دیگران شد با آن بجنگید، اما در این میان آب دشمن را آلوده نکنید، پیران، زنان و کودکان را نکشید، متولیان صومعه‌ها را از بین نبرید و شبیخون نزنید.

 

منطق پیامبر(ص) با زور، قدرت‌مداری، جنگ و شمشیر نبوده است؛ بلکه مهر، محبت، رحمت، آزادگی و حریت منطق ایشان بوده است. لذا، جوامع بشری با رجوع به آموزه‌های صلح‌محور پیامبر(ص) می‌توانند به ماهیت پلید گروه‌های تروریستی همچون داعش و حامیان غربی آنها پی ببرند.

 

علی معروفی، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی/ایکنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.