قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

هشدار در باره ی تهدیدات نوظهور در حوزه های علمیه

پنجمین  انتخابات خبرگان رهبری در 7 اسفند سال 94 نقطه عطف اتفاقات غیر منتظره ای خواهد بود که بر آینده ی حوزه های علمیه تأثیر ویژه ای خواهد گذاشت
این اولین باری است که در عرصه رقابت های انتخاباتی خبرگان رهبری با پدیده ی جدیدی به نام تأثیر اجازه های اجتهاد برای نامزدهای خبرگان مواجه شده ایم.


موضوع تأیید صلاحیت ثبت نام کنندگان در انتخابات خبرگان رهبری بر اساس اخذ تأییدیه های مراجع که بر خلاف نص صریح قانون اساسی است در بین سیاسیون و بعضاً علمای حوزه های علمیه طرفداران قابل توجهی نیز پیدا کرد ؛ اگر چه طرفداران این نظریه غیر قانونی به هیچ وجه قابل مقایسه با کثرت مخالفان آن نبوده است.

اما آن چه که در این مطلب کوتاه موضوع اصلی بحث است تأثیرات ناخوشایندی است  که این نظریه بر آینده ی حوزه های علمیه خواهد گذاشت به طوری که پیش بینی می شود که در آینده ی نه چندان دور با خیل عظیم مراجع (بعضاً غیر مهذب و به اصطلاح اجازه ای) مواجه خواهیم بود که نظام تقلید را نیز دچار تحول خواهد نمود.

برخی از کارشناسان علوم و معارف دینی و حوزوی بر این باورند که ظهور حجم گسترده ی مراجع تقلید و چاپ ده ها رساله ی عملیه منجر به نوعی بیثباتی در حوزه ها شده و شیرازه ی امور دینی را از هم خواهد گسست.

نقد و نظر پژوهشکده عمار بصیر :

 از دیر باز در نظام حوزه های علمیه جهان تشیع سنت بسیار عالی ورود علمای حوزه ها در مدارج بالاتر نظیر علم حدیث ، اجتهاد و... وجود داشته است که علما با اجازه ی کتبی یا شفاهی مراجع امر به موضوعات جدید ورود میث کردند ، مثلاً یک عالم دینی با کسب اجازه به حوزه ی نقل حدیث ورود وی نمود و یا با اجازه یک مرجع دینی در موضوع فتوی ورود می نمودند ، لیکن در انتخابات خبرگان رهبری این موضوع به بیماری سیاست زدگی و ایجاد فشار بر علما برای اخذ تأییدیه ی علما تبدیل شد که بعضاً شائبه ی استخفاف جایگاه اجتهاد را به اذهان متبادر کرده است.

بر این اساس و به عنوان هشدار به دلسوزان و مسئولان حوزه های علمیه ، اعلام میکنیم که قبل از آن که با تعداد بسیار زیاد مراجع تقلید جدیدالظهور مواجه شده و آثار منفی این کثرت به عنوان یک خطر بسیار جدی حوزه های علمیه را تهدید نموده و از سوی دیگر موجب سردرگمی مقلدین و چند قطبی شدن موضوعات تقلیدی و سوءاستفاده ی دشمنان قسم خورده ی انقلاب اسلامی بویژه انگل های بریتانیایی که ید طولایی در نفوذ در حوزه های علمیه و مذهب سازی دارند شود و نظام مقدس جمهوری اسلامی را تهدید نماید ، لازم است خبرگان امر در حوزه های علمیه با عزمی جهادی و انقلابی وارد میدان شده و علاج واقعه را قبل از وقوع بنمایند که در غیر این صورت در آینده ی نه چندان دور با تهدیداتی از درون حوزه های علمیه مواجه خواهیم بود که انژی بسیار زیادی را برای مقابله با آن ها از نظام خواهد گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.