قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل
قاصدک

قاصدک

اخبار و اطلاع رسانی و تحلیل

استفاده از ۳۳ هزار صندوق شمارش الکترونیک آرای انتخابات +


به گزارش میثاق نیوز


استفاده از ۳۳ هزار صندوق شمارش الکترونیک آرای انتخابات + اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست جمهوری است + بهره‌گیری از صندوق‌های سیار برای بیماران کرونایی


 جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در برنامه نگاه یک ۸ خرداد ماه به تشریح مسائل مرتبط با انتخابات پرداخت.


رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت تا زمان انتخابات شرایط کشور به لحاظ بیماری کرونا شکننده است، گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، ما تا انتخابات شرایطمان شکننده است و هیچ شهر آبی نخواهیم داشت و همه شهر‌های ما در وضعیت قرمز، زرد و نارنجی خواهد بود و ان شا الله رعایت دستورالعمل‌ها را به بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسانیم.



 برچسب ها : رئیس ستاد انتخابات کشور , ستاد انتخابات کشور , صندق انتخابات , من رای میدهم , میثاق نیوز

  


وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحثی که در ایام تبلیغات داریم رعایت دستورالعمل‌های مربوطه است که با همکاری وزارت بهداشت این دستورالعمل‌ها تهیه و برای ستاد ملی ارسال شده است، ادامه داد: دستورالعمل‌ها یکم خردادماه مصوب و ابلاغ شد و ما امروز برای همه هفت نامزد ابلاغ کردیم.


عرف با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی را ابلاغ کردیم که همه ستاد‌ها باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: برای اولین بار رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.


وی ادامه داد: این دستورالعمل چند شاخص اصلی دارد، اول این است که در مکان‌های مسقف تجمع نخواهیم داشت، براساس رنگ بندی شهر‌ها تعداد آن‌ها متفاوت است.


رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه محیط‌های باز دومین اولویت ما برای برگزاری انتخابات است، گفت: باید از حداقل ظرفیت از این محیط‌ها استفاده کرد، لذا در مکان‌هایی همچون استادیوم از ۳۰ درصد ظرفیت باید استفاده شود، در ورود و خروج باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود تا تجمعی صورت نگیرد.


وی با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تصریح کرد: وقتی به فضای باز می‌رویم خیلی با رنگ بندی کاری نداریم، اما به شکل طبیعی هر جایی که قرمز است تعداد افراد باید کمتر شود، نامزد‌ها وقتی می‌خواهند به سفر بروند در آنجا اولویت این است که استقبال و یا کارناوال نداریم لذا این امر ممنوع است، صدا و سیمای استان برنامه برای نامزد‌ها خواهد داشت لذا از طریق صدا و سیما با مردم صحبت خواهند کرد.


عرف اظهار کرد: وظیفه اصلی وزارت کشور دو عنصر اصلی است، انتخابات باید به معنای واقعی کلمه سالم برگزار شود، انتخابات سالم باید امن باشد، باید مشارکت تا جایی که می‌شود افزایش پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه در مورد انتخابات ریاست جمهوری فقط یک اسم نوشته می‌شود، ولی در انتخابات شورا‌ها تعداد بیشتر است گفت: اگر فرد از قبل انتخاب خود را نکرده باشد و اسامی را در جیب خود نگذاشته باشد باید از لیست چند صد نفره اسامی را پیدا کند و این مورد باعث تجمع می‌شود، حتماً افراد در کلانشهر‌ها مخصوصاً تهران برای انتخابات شورا اسامی را از قبل مشخص کرده باشند و وقتی به شورا می‌روند اسامی را به تعرفه مربوطه انتقال دهند تا در شعب معطل نشوند و به سرعت انتخابات انجام شود.


رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تمام تعرفه‌ها به استان‌ها صادر شده ما موظف هستیم تا پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم لذا تعرفه‌ها و بخش عمده‌ای از صندوق الکترونیک ارسال شده است و بخشی از دستگاه‌ها در حال به روز رسانی است.


وی افزود: بخش عمده‌ای از دستگاه‌های احراز هویت ارسال شده و بنای وزارت کشور با تاکید وزیر کشور این است که ۱۵ خرداد تمام اقدامات انجام شود و ما برای یک هفته مانده به انتخابات تمام تجهیزات، تعرفه‌ها و سایر لوازم را در اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها قرار خواهیم داد.


عرف با اشاره به اینکه مفروض ما برگزاری انتخابات در شرایط وجود بیماری کرونا است بیان کرد: در کشورهای مختلف شیوه های مختلفی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونا استفاده شده و ما سعی کرده ایم از تجربیات کشورها استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه قانون اجازه برگزاری انتخابات پستی یا برگزاری در چند روز را به ما نمی‌دهد اما تعداد ساعات انتخابات را افزایش داده ایم، افزود: انتخابات از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و وزیر کشور می تواند بر اساس تشخیص خود تا ساعت ۲ بامداد روز بعد، انتخابات را تمدید کند.


رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه ۱۰ هزار شعبه را افزایش داده ایم و به بیش از ۷۰ هزار شعبه رسانده‌ایم خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌ها در همه شعب رعایت خواهد شد، کارگزاران انتخابات در مسیر واکسیناسیون قرار می‌گیرند تا حداقل دوز اول را بزنند.


وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار مکان سالم و امن را در اختیار مردم قرار می دهیم تا کسی دغدغه بیماری نداشته باشند عنوان کرد: انگشت زدن از انتخابات ۹۸ حذف شده و احراز هویت به صورت برخط انجام می‌شود و با این کار تقلب و رای با شناسنامه فرد فوت‌شده یا رای تکراری دیگر وجود ندارد.


عرف اظهار کرد: در مناطق گرمسیری مثل جنوب کشور، مردم غروب به بعد برای رای دادن می‌آیند، اما کسی که در اردبیل است نباید رای دادن را به غروب موکول کند لذا اختیاری به وزیر کشور داده شده است که در صورت لزوم، انتخابات تمدید شود، ولی این یک قاعده کلی برای سراسر کشور نیست.


وی ادامه داد: پس از ۱۰ ساعت اول، در صورت نیاز یک ساعت به یک ساعت انتخابات تمدید می‌شود، بعد از ساعت ۱۲ اگر وزیر تشخیص داد که نیاز است در حوزه‌های پرجمعیت که با تراکم در شعب مواجه است، انتخابات تمدید شود.


رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به حضور نمایندگان نامزد‌ها در شعب اخذ رای اظهار کرد: از نامزد‌ها خواسته‌ایم روسای ستاد‌های خود را به ما معرفی کنند تا هماهنگی برای حضور در شعب انجام شود، معمولا نامزد‌ها از نامزد‌های سیار استفاده می‌کنند که به شعب سر می‌زنند، آن‌ها فقط حق نظارت بر فرایند اخذ رای را دارند و دخالتی در اخذ رای ندارند.


وی با اشاره به اینکه ما در وزارت کشور باید انتخاباتی سالم و امن را برگزار کنیم، افزود: همزمان چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌ها برگزار خواهد شد.


عرف با اشاره به اینکه ۳۳ هزار صندوق الکترونیکی داریم، گفت: با هیات نظارت مرکزی انتخابات شورا‌ها توافق کردیم که این صندوق‌ها در کلان شهر‌ها و مراکز استان‌ها و در برخی شهر‌ها که شرایط خاص داشته اند، استفاده شود، همچنین بیش از ۵۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی و نصف این عدد ناظران هستند و با در نظر گرفتن عوامل انتظامی، امنیتی و نمایندگان نامزدها، در مجموع یک میلیون نفر در صحنه رای گیری حضور دارند.


رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه به همه فرمانداری‌ها ابلاغ کرده ایم که واحدی سیار برای بیماران کرونایی در نظر بگیرند، افزود: یک هفته مانده به انتخابات لیست بیماران کرونایی را می‌گیریم و تعداد بیماران در منازل و بیمارستان‌ها مشخص می‌شود و واحد‌های سیار به آن‌ها مراجعه می‌کنند تا در صورت تمایل از آن‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رای اخذ شود.


وی با اشاره به اینکه همه اعضای اجرایی و ناظران در واحد‌های سیار حضور دارند گفت: صندوق‌ها هم ضدعفونی خواهند شد، لذا هر فرد هنگام رای دادن خودکار شخصی همراه داشته باشد.


عرف عنوان کرد: وزارت کشور با توافق شورای نگهبان نتایج را اعلام می‌کند. منابع آگاه رسمیت ندارند و رسانه‌ها در صورت اعلام زودهنگام نتایج باید پاسخگو باشند، زیرا این کار تخلف است. ما از رسانه‌ای که اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده را اعلام کرد، شکایت کرده ایم، چون خلاف قانون بود.


وی افزود: ساعت۱۱ شب نامه رسمی شورای نگهبان به دست ما رسید و ما دو روز فرصت داشتیم تا اسامی را اعلام کنیم، اما غروب یک رسانه اسامی را اعلام کرده بود.


رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه قاعدتاً صندوق‌های ریاست جمهوری در اولویت شمارش است گفت: بعد از آن صندوق‌های شورا‌ها شمارش می‌شود و در نهایت صندوق‌های انتخابات میان‌دوره‌ای شمارش می‌شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، سر صبح، نتایج انتخابات را می‌توان اعلام کرد مگر این‌که آراء در برخی صندوق‌ها نیاز به بازبینی داشته باشد لذا عوامل اجرایی و ناظر شمارش آراء را با یکدیگر آغاز می‌کنند.


 برچسب ها : رئیس ستاد انتخابات کشور , ستاد انتخابات کشور , صندق انتخابات , من رای میدهم , میثاق نیوز


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.