یکی از منابع معتبر در خصوص جریان کربلا "اللهوف علی قتلی الطفوف" از تالیفات مشهور سید بن طاووس است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از منابع معتبر در خصوص جریان کربلا
"اللهوف علی قتلی الطفوف"، به معنای آه و ناله بر کشتگان کربلا، نام کتاب
مقتلی است درباره شهدای کربلا که از تالیفات مشهور سید بن طاووس، علی بن
موسی بن محمد بن طاووس (589-664 هـ ) می باشد. این کتاب به فارسی نیز
ترجمه شده است، به نام "آهی سوزان بر مزار شهیدان" از سید احمد فهری.
ترجمه های فارسی دیگری نیز انجام شده که در انتها به آنها اشاره می شود.
در این نوشتار ابتدا به معرفی اجمالی مؤلف این کتاب یعنی "سید بن طاووس" و در ادامه به معرفی کتاب"لهوف" می پردازیم.
آشنایی با سید بن طاووس
به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسنا، گنجشکها به ساختن آشیانه از تهسیگار مشهور هستند اما دلیل علاقه آنها به این جسم بدبو چیست؟
نتایج مطالعات نشان داده است که پرندگان شهری نظیر گنجشکها از سمی بودن نیکوتین موجود در ته سیگارها برای دور کردن میکروبها از آشیانه خود بهره میبرند. گنجشکها به تجربه آموختهاند که تهسیگارها محتوی ماده سمی نیکوتین هستند به طوری که حتی انگلها و میکروبها هم از این ماده دوری میکنند.
مصرف متعادل شکلات میتواند قدرت محاسبات ذهنی را تا سه برابر افزایش دهد و توان یادگیری را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
وی تأکید کرد: مجموع مطالعات نشان میدهند که مصرف متعادل شکلات میتواند قدرت محاسبات ذهنی را تا سه برابر افزایش داده و توان یادگیری را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و قدرت حافظه را نیز ارتقا دهد.
کثیری گفت: شکلات حاوی مادهای به نام فلایانولز است که این ماده میتواند جریان خون مغز انسان را افزایش داده و همچنین به ارتقاء عملکرد و فعالیت مغزی کمک کند.
وی افزود: افرادی که به میزان متعادل شکلات مصرف میکنند، در انجام فعالیتهای ذهنی احساس خستگی کمتری کرده و فعالیتهای خود را با جدیت و اهتمام بیشتری انجام میدهند.
از دیوید کامرون تا بقیه سران کشورها و همینطور رسانه های خبری هنگامی که در مورد تروریست های داعش صحبت می کنند از لفظ جهادی صحبت می کنند. آیا این لفظ توصیف صحیحی از تروریست ها است؟
به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از (hereisthecity): با شدت گرفتن جنایات داعش، رسانه های بیشتری اکنون اخبار مربط به اعمال و رفتار وحشیانه آنها را پوشش می دهند. سوال اینجاست که آیا آنها در پوشش خبری خود دچار اشتباه نیستند؟
مدتهاست که رسانه های بین المللی برای توصیف تروریست ها از لفظ "جهادی" استفاده می کنند. اکنون این به یک قاعده فراگیر تبدیل شده است؛ از دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان تا بقیه سران کشورها و همینطور رسانه های خبری هنگامی که در مورد تروریست های داعش صحبت می کنند از لفظ جهادی صحبت می کنند. آیا این لفظ توصیف صحیحی از تروریست ها است؟
تعبیر جهادی که رسانه های بین المللی بکار می برند شامل انواع و اقسام گروه های افراطی و تروریست می شود. از القاعده در افغانستان و داعش در عراق گرفته تا الشباب و بوکو حرام در آفریقا. در حقیقت تعبیر جهاد در ذهن بسیاری از مردم دنیا مساوی با ترور و جنایت شده است.
واقعیت این است که لفظ جهاد کلمه ای مقدس برای مسلمانان جهان است. آنها این لفظ را برای دفاع از خود در برابر بیگانگان بکار می برند. برای نمونه جنگ هایی که پیامبر اسلام در مقابل دشمنان از خود دفاع کرد را جهاد می نامند. این لفظ بهیچ عنوان شامل ترور و کشتن افراد بیگناه نمی شود.
هنگامی که رسانه ها تعبیر جهادی را برای داعش بکار می برند میلیون ها مسلمان را از خود می رنجانند. بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان در جهان به صورت صلح آمیز زندگی می کنند و مساوی دانستن اسلام با افراط بی انصافی بزرگی در حق این دین بزرگ است.
این پیشگوئى و حادثه مربوط به صدر اسلام است و در واقع نوید پیروزى امت مسلمان را پس از شکست دو ابر قدرت جهان مى دهد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سی امین سوره از کلام الله مجید، سوره روم است.
در هنگام نزول این سوره روم یکی از امپراطوری های دنیا محسوب می شد.
در آغاز سوره، از پیروزى روم پس از شکست خوردنش از ایران خبر مى دهد.
این پیشگوئى و حادثه مربوط به صدر اسلام است و در واقع نوید پیروزى امت مسلمان را پس از شکست دو ابر قدرت آن روز جهان مى دهد و تقویتى است براى مسلمین آن روز که مورد آزار مشرکین مکه قرار داشتند و آینده اى تابناک را در افق حیات بشرى نشان مى دهد در چندین آیه متوالى آیات و نشانه هاى الهى را با ذکر مصداق، از مخلوقات و پدیده هاى زمینى و آسمانى بیان کرده، سپس انسان ها را متوجه فطرت خدا آشناى خودشان مى کند: آیه 30 و 42 و در نهایت، باز گریزى است به مسئله مهم یعنى معاد و حیات جاودان پس از مرگ.
سوره روم هفتاد و نهمین سوره اى است که با 60 آیه، در مکه و قبل از هجرت نازل شده است.
خصلت هلاک کننده آدمى است بخل یا حرصى که اطاعت آن شود و هوى و هوسى که دنبال آن گرفته شود و با آن خواهشها عمل شود و عجب و ناز کردن آدمى بنفس خویش .
سرویس دینی جام نیوز؛
گناه و سیئه که که ترا بدحال کند بجا آوردن آن و از آن پشیمان شوى بهتر است نزد خدایتعالى از حسنه و نیکوئى که عجب آرد ترا و بآن ببالى چه آنکه ندامت بر سیئه ، توبه و ما حى (1) آن است بخلاف عجب بر حسنه که مهلک است .
متن حدیث :
سیئة تسوک خیر من حسنة تعجبک .(2)
و فى الحدیث : ثلاث مهلکات شح مطاع و هوى متبع و اعجاب المرء بنفسه .(3)
یعنى سه خصلت هلاک کننده آدمى است بخل یا حرصى که اطاعت آن شود و هوى و
هوسى که دنبال آن گرفته شود و با آن خواهشها عمل شود و عجب و ناز کردن آدمى
بنفس خویش .
و در خبر است که دو نفر داخل مسجد شدند یکى عابد و دیگر فاسق چون از مسجد
بیرون شدند فاسق از جمله صدیقان بود و عابد از جمله فاسقان و سبب این بود
که عابد داخل شد و بعبادت خود مى بالید و این فکر بود و فکر فاسق در
پریشانى از گناه و استغفار بود.(4)
گنه کار اندیشناک از خداى بسى بهتر از عابد خودنماى
که آن را جگر خون شد از سوز درد که این تکیه بر طاعت خویش کرد
ندانست دربارگاه غنى سرافکندگى به ز کبر و منى
بر این آستان عجز و مسکینیت به از طاعت و خویشتن بینیت
پی نوشت:
(1)نهج البلاغه ص 1110 حکمت 43.
(2) یعنى محو کننده .
(3)خصال ص 84 باب ثلاثه ش 11.
(4) کافى 2/314.
شرح صدکلمه قصار از امام على علیه السلام
نویسنده : مرحوم آیه الله حاج شیخ عباس قمى
جز تو، کدامین سردار، در مأمن خانه اش آماج ستیز دشمنان شد و کدامین دلاور چون تو، به تیغ توطئه کشته شد؟!
سرویس دینی جام نیوز؛
مثل ستاره اى سرگردان، گرد مزارت مى گردم. زمین امشب از انبوه تیرها، خون
آلود است. تو کدامین عهد را روز ازل بسته اى که حتى مزارت، حتى کفنت، آماج
ستم ستمگران است؟
بغض گلویم را در بغض غیرت عباس گم کرده ام و اشک خون آلودم را سپر اشک باران زینب علیهاالسلام نموده ام. چگونه از خواهرت بخواهم گریه نکند، وقتى دشمن حتى کفنت را بى زخم نمى خواهد؟!
مگر چه کرده اى با ظلم که ظالمان با کشتنت هم آرام نمى گیرند؟
چه کرده اى با جور که جائران، جسم بى جانت را، حتى مزارت را نیز برنمى تابند.
اى مبارز بى هیاهوى آل محمد!
در سوگ تو اشک، ارثیه زمین باد!
سکوت، سایه بر ذوالفقار کلامت نینداخت و صلح، شمشیر فکرت را به نیام نکشاند.
نامت اى برادر زینب، بر جریده تاریخ، سرور آزاد مردان ماند. جانم فداى سال هاى غربت تو که از طعنه دوستان و شماتت دشمنان، رویت به زردى گرایید.
ترس از ابهت اندیشه ات، با دشمنان چنان کرد که حتى خانه ات را محل توطئه کردند.
اُف بر دنیا!
جز تو، کدامین سردار، در مأمن خانه اش آماج ستیز دشمنان شد و کدامین دلاور چون تو، به تیغ توطئه کشته شد؟!
عشق بى فرجام شیعه که اشک ها تا ابد سراغ در خانه تو مى گیرند و ناله ها تا حشر، هم آواى سوگواران تواند، بعد از تو مباد خنده بر اهالى کوچه بنى هاشم!
بعد از تو مباد زندگى بر مردمى که در صلحت چانه چون عجوزه ها زدند!
پس از تو افسانه گویان عرب از تو خواهند سرود، آن هنگام که بادهاى شمالى به سوگوارى تو مى آیند.
پسر فاطمه! جگر پاره ات قصه گوى افسانه هاى خونین عرب خواهد ماند تا آواز کودکان غم در بادیه هاى حجاز باشد و مویه کولیان و آوارگان دشت هاى خشک عراق. مدینه بى تو عزاخانه اى بیش نیست اى برادر حسین! یتیمان، بعد از تو معنى کرامت و سخاوت را نخواهند فهمید.
از زبان برادر
چگونه در خاکت نهم، اى پاره پاره کفن؛ وقتى مى دانم جدم رسول الله صلى الله علیه و آله ، تو و مرا سرور جوانان بهشت خطاب کرد؟
چگونه ترکت کنم بر خاک، وقتى که همه عمر منى؛ هم بازى کودکى ام، هم غصه جوانى ام، هم رزم صفین و همسایه مدینه ام؟
برادرم، برادرم، برادرم! به خدا که چون تو نیکو برادرى مرا نبود و چون من، غمگین برادرى در سوگ تو نیست. امام من بودى و برادر صدایم مى کردى؛ رعیت تو بودم و همدم قرارم مى دادى.
اُف بر این قوم که امام خویش را وادار به صلح کردند و خانه نشینى!
و اُف بر دنیا که حسین علیه السلام را بى حسن علیه السلام زنده نگاه داشت!
اُف بر دنیا!
این سوره مکه و نزدیکی هاى هجرت نازل شده است و داراى 34 آیه مى باشد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سی و یکمین سوره کلام خداوند به نام لقمان حکیم نامگذاری شده است.
در آیات 12 تا 20 موعظه هاى حکیمانه اى را از لقمان به پسرش بیان کرده است، که درباره خدا و دین و برخورد انسانى با مردم و میانه روى در رفتار است.
در مجموع، این سوره، پیام توحید و حکمت و معرفت و معاد را بیان مى کند و
فطرت بشرى آدمیان را مورد خطاب قرار مى دهد تا از طریق توجه به نعمتهاى
الهى، به شناخت و اطاعت او گردن نهاده و به سعادت ابدى برسد.
این سوره مکه و نزدیکی هاى هجرت نازل شده است و داراى 34 آیه مى باشد.
سرویس دینی جام نیوز؛
قال الأمیر علیه السلام: احبب حبیبک هونا ما عسى ان یکون بغیضک یوما ما و ابغض بغیضک هونا ما عسى ان یکون حبیبک یوما ما.(1)
ترجمه:
دوست دار دوست خود را دوست داشتنى به نرمى و مدارا (مراد آنکه افراط در
محبت او مکن و او را بر جمیع اسرار خود مطلع مگردان) شاید آنکه گردد دشمن
تو روزى از روزها؛ و دشمنى کن با دشمن خود، دشمنى به رفق و ملایمت (مراد
آنکه جاى صلح باقى بگذار نه آنکه انواع دشمنى را با او بکار برى و از
هرگونه فحش و بدگوئى به میان آورى) شاید که او بگردد دوست تو روزى از روزها
و آن موجب شرمندگى و ندامت تو شود.
پس در حب و بغض از حد اعتدال بیرون مرو و از جاده خیر الأمور اوسطها پاى بیرون منه.
قال مولانا الصادق (ع ) لبعض اصحابه: لا تطلع صدیقک من سرک الا على ما لو اطلع علیه عدوک لم یضرک فان الصدیق قدیکون عدوا یوما ما.(2)
ترجمه: حضرت صادق(ع ) فرمود به بعض اصحاب خود که: مطلع مگردان دوست خود را بر راز خود، مگر بر آن رازی که اگر مطلع شود بر آن دشمن تو، ضرر نرساند به تو؛ چه آنکه گاه شود که دوست، دشمن گردد روزى.
و از اینجا اخذ کرده سعدى که گفته: هر آن سرى که دارى با دوستان در میان منه، چه دانى که وقتى دشمن گردند؛ و هر بدى که توانى با دشمنان مکن، باشد که روزى دوست گردند.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه ص 1216.
2- بحارالانوار ج 78 ص 291 با کمى تفاوت.
هدف کلى سوره، اقامه دلیل در مورد مبدا و معاد و زدودن شک از دلها و در رابطه با نبوت و قرآن می باشد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سی و دومین سوره از قرآن، سجده است.
سجده به معنای پیشانی نهادن بر زمین است و یکی از ارکان نماز است.(1)
در آیه 15 این سوره، از نشانه هاى بارز مؤمن، این را مى گوید که هنگام یادآورى آیات و نشانه هاى خدا، به علامت تعظیم و سپاس، به خاک افتاده و در پیشگاه او سجده کرده و خدا را مى ستاید. «مضاجع» نام دیگر این سوره است. هنگام تلاوت آیه سجده واجب است که سجده نمائیم.
هدف کلى سوره، اقامه دلیلى است در مورد مبدا و معاد و زدودن شک از دلها و
در رابطه با نبوت و قرآن، اشاره هائى هم به مؤمنان و فاسقان دارد و از
پاداش و عذاب، سخن مى گوید. و سرگذشت موسى و قوم او بعنوان یک نمونه مطرح
مى شود.
این سوره 30 آیه دارد و در مکه در اوائل بعثت پیامبر نازل شده است.
پی نوشت:
1) سجده از ارکان نماز بدین شکل که هفت عضو ـ پیشانی، دو کف دست، دو زانو و نوک انگشتان پا ـ را به زمین نهادن است.